Det rätta barnet

Hösten 2009 fick filmaren Mia Wright och journalisten Kristina Ahlinder Svenska kyrkans kulturstipendium för att göra en film om att leva med barn med Downs syndrom. Imorgon visas filmen Det rätta barnet i SVT2 kl 20.

Det rätta barnet. Foto: Mia Wright

Filmens upphovskvinnor fick under samma vecka i juni 2004 barn med Downs syndrom. I filmen får vi följa de två familjernas liv tills dess att barnen börjar skolan.

Ett gott liv

Det rätta barnet ställer frågor om människovärde, föräldraskap och vad som är ett gott liv. Och vad mötet med det oväntade kan innebära. Filmen är en starkt personlig berättelse om att bli mamma till barn som ibland väljs bort.

Filmen är en samproduktion mellan SVT, Film i Väst och VisionTree med stöd av Svenska kyrkan och Svenska filminstitutet. Trailer och mer information om filmen finns på www.visiontree.se  och på SVT.

Visningstider

Filmen visas vid ytterligare tre tillfällen under helgen:

SVT2 tor 15 mar kl 20.00
SVT2 fre 16 mar kl 15.50
SVT2 lör 17 mar kl 14.40
SVT2 sön 18 mar kl 23.25

Svenska kyrkans kulturstipendium

Imorgon börjar också ansökningstiden för årets kulturstipendier. I år utlyser vi 5 stipendier á 100 000 kr inom konstområdena litteratur, musik, film, bildkonst och teater. Syftet är att uppmuntra till nyskapande konstprojekt om livsfrågor. Ansökningstiden pågår till den 31/5. Mer om stipendiet här.

Mikael Larsson

handläggare för kulturfrågor