Ungdomsfilmpriset till The Giants

Igår kväll var det dags att kora vinnarna vid årets Barn- och Ungdomsfilmfestival i ett vårligt Malmö. Som vanligt håller vi till i Rådhuset, men denna gång i den tjusiga övre salen.

29 årgången
Pigga Christian Hallman och Elin Kamlert (nya ledamoter i BUFFs styrelse) leder oss genom galan. Det är 29 upplagan i år och det märks att BUFF är på väg att etablera sig som en de stora internationella festivalerna för barn och unga.

The Giants. Foto: BUFF
Och vem vann då? Jo det blev franskspråkigt i år. Svenska kyrkans ungdomfilmpris gick till The giants (Les géants, Belgien/Frankrike/Luxenburg 2011), i regi av belgaren Bouli Lanners.

Filmen handlar om tre tonårskillar som tillbringar en sommar tillsammans utan föräldrar.

Motiveringen
Juryn, ledd av Beatrice Lönnqvist, motiverade valet såhär:

Beatrice Lönnqvist. Foto: Björn Lönnqvist.

”Med ett magnifikt foto och ett imponerande samspel berättar The Giants en bitterljuv saga om tre överlevare. Vi dras in i ett gränslöst landskap där pojkarnas äventyr skildras med fördomsfri kreativitet och humor, utan vuxnas pekpinnar. Resultatet är en smittande känsla av befrielse och tilltro till det som är värdefullt i livet!”

Hinner se filmen på eftermiddagen och det är bara att hålla med. Vet inte om jag någonsin sett en så vacker ungdomsfilm.

Regissören gör verkligen något nytt med välkända element som de frånvarande föräldrarna och killar på upptäcksfärd. Det blir en modern saga om livet. Med själva existensen i centrum.

Extra kul att även Ungdomsjuryn (klass I 8 från Lindeborgsskolan) valde denna film. Vittnar om att filmen har ett tilltal som fungerar för dem som den är till för: ungdomar.

Bouli Lanners

Hälsning från regissören

Regissören Bouli Lanners kunde tyvärr inte komma och ta emot sina två priser. Det blev istället belgiska BUFFpraktikanten Tineke Thielman som fick ta emot priset i hans ställe.

I sitt tackmail hälsar han att Belgien har landssorg efter den svåra olyckan i veckan och att allas tankar finns där. Men att priset till en film om barn som överlevare skänker en strimma ljus.

Öppning mot oändligheten

Biskop Antje Jackelén delade i vanlig ordning ut Svenska kyrkans pris. Ur juryns motivering fångar hon upp tanken att filmen drar in oss i ett ”gränslöst landskap”, mot det oändliga. Där har vi en gemensam strävan, i kyrka och kulturliv. Som hälsning till regissören uttryckte biskopen också sitt och vårt deltagande i sorgen efter olyckan.

Och de andra priserna?  Malmö stads pris för bästa barnfilm gick till den svenska Isdraken (2012) i regi av Martin Högdal, som också var nominerad till kyrkans filmpris i Göteborg i februari.  ECFA Award för bästa europeiska film gick till nederländska Taking Chances (2011).

Det kommer mera. Från juryns ordförande och från Kyrkans Unga.
Idag kl 11.00 och 13.00 visas The Giants på Spegeln i Malmö.

handläggare för kulturfrågor

Elin Elfverson säger
20 juni 2012 – 02:23

Var kan man beställa filmen?

Mikael Larsson säger
21 juni 2012 – 10:53

Filmen har inte släppts i Sverige än. Alltid en fördröjning från festivaler till biopremiärer.
Mvh
Mikael L

Elin säger
29 juni 2012 – 11:44

Okej, bra då får jag vänta på tills filmen släppts i Sverige.