Kyrkans Unga på BUFF

I en påbörjande process att få Svenska Kyrkans Unga mer involverade i Svenska kyrkans ungdomsfilmpris blev jag tillfrågad att åka ner till Malmö för att närvara vid prisutdelningen och de två sista dagarna av BUFF.

Eftersom jag har stort filmintresse och alltid velat vara på filmfestival är det ju självklart att jag tackade ja! Fast vem skulle kunna tacka nej till två dagar fyllda med film samt buffé och hotell?

Sagt och gjort tog jag tåget ner till Malmö vid lunch på fredagen och begav mig mot festivalen. Här följer några av mina intryck.

The Giants

The Giants. Foto: BUFF

Den första filmen jag såg när jag kom dit var den franskspråkiga filmen The Giants av belgiske regissören Bouli Lanners. Det är en film om två tonårsbröder och deras vän som en sommar blir lämnade ensamma hemma.

Med många otroligt vackra naturscener och en skicklig balansgång mellan lättsamhet och tunga scener fastnade jag snabbt för filmen. Budskapet om att man med bra vänner ändå kan skratta även i livets tuffaste situationer när nästan allt hopp är ute är vad som gör den till en mycket bra ungdomsfilm.

The Giants var den enda film jag hann se innan prisutdelningen på fredagkvällen och jag lyckades pricka rätt! Den vann nämligen två av priserna som delades ut; Unga juryns filmpris och Svenska kyrkans ungdomsfilmpris. Jag såg ingen av de andra filmerna nominerade till dessa priser, men jag kan definitivt förstå varför just The Giants vann.

Isdraken

På lördagen såg jag den svenska filmen Isdraken av regissören Martin Högdal. Isdraken handlar om 11-årige Mik som måste flytta upp till sin faster i Norrland efter att hans pappa och bror hamnar i fängelse. Precis som i The Giants finns det fullt med vackra naturbilder, denna gång av ett snöklätt Norrland.

Isdraken är väl däremot snarare en barnfilm än en ungdomsfilm, men det är en mycket bra sådan, vilket har blivit lite av en raritet i Sverige de senaste åren. Som så många andra barn- och ungdomsfilmer är temat här vänskap och att våga stå upp för sig själv, något som aldrig blir gammalt.

Filmen får ett extra plus i kanten av mig för sin musik i och med att den är nog den första barnfilm jag sett som vågat använda sig av heavy metal i många av sina scener.

Isdraken vann Malmö stads barnfilmpris och återigen såg jag ingen av de andra nominerade filmerna men jag kan ändå förstå varför denna film vann. Den är vacker, den är rolig och den har ett budskap alla barn kan och borde ta till sig. Lägg till detta ovanligt bra barnskådespelare och vi får förmodligen den bästa svenska barnfilmen på flera år.

David Barker. Foto: Maria Lundström

Av filmerna jag såg var dessa två mina favoriter, men de var verkligen inte de enda bra filmerna som visades på BUFF. BUFF, som nästa år gör sin trettionde festival, verkar bli allt mer etablerad och har nog ännu mer att erbjuda i framtiden, men tills dess får jag helt enkelt tacka för dessa två dagarna i Malmö!

David Barker,

Distriktsstyrelsen, Svenska Kyrkans Unga i Göteborgs stift