Biskop med skottsäker väst

LOVE FREE OR DIE skildrar en av de kanske djupaste konflikter en troende människa kan ha. Kärleken till Gud och kärleken för sin livspartner.

Är man dessutom som Gene Robinson den första öppet homosexuella biskopen i anglikanska kyrkan så fördjupas problematiken ytterligare. Så pass att han är tvungen att bära skottsäker väst och leva med dödshot varje dag.

Inget lyckligt slut

Love free or die

Nu är LOVE FREE OR DIE ingen påkostad Hollywoodproduktion med lyckligt slut. Det är en kontroversiell dokumentär som skildrar den pågående debatten i amerikanska kyrkor om huruvida HBTQ-personer är jämlika med heterosexuella i Guds ögon.

Regissören Macky Alston följer under en längre tid Gene Robinson genom hans historiska resa, men ger oss också inblick i hans privatliv med livspartnern Mark.

Under dokumentären berättar Gene, som kom ut på 80-talet, hur han under en längre tid varit gift med en kvinna som han senare fick två döttrar med. 1987 träffade han Mark och deras förhållande har växt sig starkt under tjugofem år tillsammans. Hela tiden har Genes kristna tro och stödet från familjen, sina döttrar och sin före detta hustru, stärkt och hjälpt honom i hans kamp för HBTQ-personers erkännande inom kyrkan.

Anklagad för kätteri

För det är en kamp. En av de starkaste stunderna i dokumentären är när Gene äntligen få tala på Lambeth Cenference 2008 i England efter att ha blivit utfrusen av ärkebiskopen av Canterbury från att delta i ceremonin. Brittiska präster förbjöds att låta Gene predika i deras kyrkor men en (1) modig präst öppnade upp sin kyrka för honom. Mitt uppe i hans predikan om rädsla och vad den gör med människan blir han brutalt avbruten och chockerande nog anklagad för kätteri.

Gene ifrågasätter aldrig sin starka kallelse eller sin kärlek till Gud. Dock upplever jag att han gradvis blir mer och mer besviken och kritisk till kyrkans starka roll angående homofobi. Jag förstår också vikten av hans envisa kamp när han senare bjuds in till Episcopal General Convention, där kyrkans ställning för eller emot homosexuella biskopar samt samkönade vigslar diskuteras.

Historisk touchdown

Gene är inte heller ensam om sin kamp. Förutom hans egen berättelse får vi också ta del av kollegorna, de två biskoparna Eleanor Mclaughlin och Otis Charles som båda är gay. Den ena vågade äntligen komma ut efter år av påtvingad tystnad från kyrkan. Den andra får vi se gifta sig med sin partner i ännu en historisk touchdown.

Faktiskt så känns hela dokumentären som en ständig påminnelse om hur långt det är kvar till den jämställdhet inom kyrkan som Gene och hans kollegor kämpar för. Att det handlar mer om människan och kärnan av den humanitet som vi alla är beroende av.

Alexandra Therese Keining. Foto: Karl-Henrik Edlund

Och det är här som regissören Macky Alston och LOVE FREE OR DIE verkligen lyckas beröra på djupet, oavsett religion eller sexualitet.

LOVE FREE OR DIE vann senast Special Jury Prize Documentary 2012 på Sundance Film festival i början av året.

Alexandra Therese Keining

Regissör, Malmö