Efter Bergman 2012

Svenska kyrkan har inte bara ett filmpris och ett ungdomsfilmpris. Vi är också delaktiga i ett manuspris som delas under Bergmanveckan på Fårö 25/6-1/7 .

Priset heter ”Efter Bergman” och tilldelas bästa manus för kort- eller dokumentärfilm med ett produktionsstöd motsvarande 140 000 kr. Idén ska vara ”inspirerad av Ingmar Bergmans filmiska verk, stil eller tematik och vara angelägen för vår tid”.

Priset kom till 2010 med dåvarande biskopen Lennart Koskkinen som drivande kraft från Svenska kyrkan.  Bakom priset står inte mindre än nio parter, däribland Film på Gotland, Stiftelsen Bergmancenter, Visby stift och Svenska kyrkans på nationell nivå.

Tomas Axelson

Tomas Axelson, lektor i religionsvetenskap med medieinriktning och arrangör av Existentiell filmfestival i Falun, representerar Svenska kyrkan i juryn.

Övriga jurymedlemmar är Beata Mannheimer (Filmregion Stockholm-Mälardalen), Paola Ciliberto (Film på Gotland), Jacob Jörgensen (Independent Group), Kuba Rosa (Bergmancenter) och Måns Månsson, regissör, som gjorde den uppmärksammade H:r Landshövding 2008 om Anders Björck).

handläggare för kulturfrågor