Jakten – Vinterbergs starkaste sen Festen


Tillsammans med Lars von Trier gjorde Thomas Vinterberg dansk film stor över hela världen när de båda grundlade manifestet Dogme 95, ett regelverk för förenklad filmproduktion.

Med sin andra långfilm som blev mer eller mindre ett kulturfenomen, ”Festen”, tog han ingen regicredit (regel i Dogme 95) som regissör för den moderna klassikern men slutade ändå som prisvinnande mottagare av bland annat guldpalmen för juryns pris i Cannes 1998.

Mellanspel

Efter några större internationella produktioner som ”It’s all about love” med Claire Danes, Jaoquin Phoenix och Sean Penn som följdes av ”Dear Wendy” återvände Vinterberg till sina rötter med den danska lågbudgetproduktionen ”En man kommer hem.” Filmen sålde dock bara 31,232 biljetter och ansågs som en ännu en flopp.

Bättre gick det för ”Submarino” som åter igen visade Vinterbergs känsla för familjedynamik i en rå men rörande historia om våld och drogberoende.

Efterlängtad comeback

Mads Mikkelsen i Jagten

Under årets filmfestival i Cannes gjorde Vinterberg absolut en efterlängtad comeback genom att tävla om Guldpalmen för bästa film med långfilmen ”Jakten.”

Ingen guldpalm blev det för filmen, men väl det ekumeniska priset och ett väldigt välförtjänt pris till Mads Mikkelsen som bästa skådespelare .

I sann Vinterberg-anda handlar filmen om human nature och medmänsklighetens bräckliga tilltro. Storyn utspelas också under jultid, vilket jag tror är ytterligare en medveten plantering av Vinterberg.

Istället för en härlig julstämning där man ska vara snälla och tänka på varandra, så är man liksom ännu hemskare mot varandra.

Tillfällig dagisfröken

När filmens huvudroll Lucas (Mads Mikkelsen) börjar arbeta tillfälligt på en förskola vänds hela hans liv upp och ner på några timmar. Från att ha varit en väldigt omtyckt person och viktig sten i den mosaik som ett samhälle utgör, blir han plötsligt en persona non-grata, ett offer för en ologisk masshysteri.

Det här är helt klart Vinterbergs starkaste film sen ”Festen.” Den har också en del likheter med den senare. Familjedynamik är ett starkt och provocerande ämne för Vinterberg som här åter igen vänder helt på begreppet. Istället fokuserar filmen på de katastrofala följder som sker när människor vänder sig emot varandra och det pressande grupptrycket.

Starka scener

Alexandra Therese Keining. Foto: Karl-Henrik Edlund

”Jakten” innehåller två av de starkaste scener jag har sett på film på väldigt länge. En av de mest intensiva scenerna utspelar sig i kyrkan på julafton och markerar definitivt storheten i Mads Mikkelsens spelkonst.

Filmens fotograf, Charlotta Bruus-Christensen som också vann pris i Cannes för bästa bild, förstärker upplevelsen ytterligare.

”Jakten” är en dramathriller som du inte får missa om du var ett stort fan av ”Festen.” Du kommer inte bli besviken, jag lovar.

”Jakten” har premiär i Danmark i januari 2013 och distribueras av Nordisk Film.

Alexandra Therese Keining

regissör, Stockholm

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *