Bergmanveckan invigd i Fårö kyrka

Lennart Marklund, kyrkoherde i Fårö och Bunge Församling hälsade välkommen och ett särskilt varmt välkommen till Bergmanveckan som sedan många år förlägger sin invigning av Bergmanveckan till kyrkan på Fårö.

Han underströk hur viktigt det var att intresserade besökare kunde vara i kyrkan som mötesplats. I Bergmans filmer möts heligt och profant, mänskligt och gudomligt, yta och djup, det jordnära och det himmelska, menade Marklund.

Kleerup och Anna Serner

Jannike Åhlund, ansvarig för Bergmanveckan, tackade för att veckan kan ha sin upptakt i Fårö kyrka. Andreas Kleerup, Titiyo, Calle Bagge med flera tog därefter över och framförde ett antal stycken.

Och sedan tog Svenska filminstitututets VD Anna Serner ordet och talade om filmens unika förmåga att skapa insikter i en tid som innehöll många brytpunkter. Serner lyfte in hela den kris som idag präglar utvecklingen i Europa, liksom behovet av filmer som knyter samtiden till det förflutna.

Film kan vara en stunds flykt, att få skratta och bli skrämd för en stund. Men under Bergmanveckan kan filmen få vara något mer än så också. Filmen kan få oss att tänka nytt och förstå vår egen värld på ett delvis annorlunda sätt.

Svartvinbärssaft och kex på kyrkbacken

Tomas Axelson

Invigningen avrundades med det mellanmål som Ingmar Bergman själv bjöd sina medarbetare på under arbetsraster, Mariekex och svartvinbärskex. Därmed är Bergmanveckan igång!

Tomas Axelson,

lektor i religionsvetenskap, Falun