Kulturstipendium till Ängelen

Idag var det dags att avslöja årets mottagare av Svenska kyrkans kulturstipendium. Sjätte året för min del och det är alltid en förmån att få se vad som rör sig i kultursverige.

Vilka frågor är viktiga just nu och hur ska dom tacklas? Tematiskt var det många ansökningar om barn och ungas utsatthet. Bland konstformerna var det extra många ansökningar om film, såväl kortfilm, dokumentär som långfilm.

I år blev det 5 stipendiater som fick 100 000 kr var. Ett gick till en filmskapare. Nämligen till Teresa Glad från animationssveriges Mecka, Eksjö.

Kärleksängel

Teresa Glad vill göra en anmierade kortfilm om ung kärlek.  Huvudpersonen är en ung man som får för sig att en kvinna i hans omgivning är en ängel. Filmen är både en berättelse om hur förblindad man kan bli av kärlek och om människans längtan efter andlighet och mirakel. Kortintervju med Teresa här.

För Svenska kyrkans del är det första gången vi ger ett kulturstipendium till animerad film (Beslutet tas av Nämnden för utbildning, forskning och kultur, under kyrkomötet). Blev alldeles lyckliga i beredningsgruppen när vi såg några av hennes tidigare produktioner, kolla in Glädjetjuven till exempel. Lekfullt, allvarligt, känsligt och snyggt! Något att hålla utkik efter!  (Filmexperten i beredningsgruppen? Åsa Ström Broman, studentpräst i Norrköping.)

Boystories på Fotografiska
För den som vill se vad det kan bli kulturstipendiaterna kan man bege sig till Fotografiska muséet i Stockholm. Ikväll hade en av fjolårets stipendiater, fotografen Johan Willner , vernissage på utställningen ”Boy Stories”. Där undersöker han människans förhållandet till minnet. Vad är egentligen sant om våra liv och hur påverkar det oss?

Willner kan vara intressant också för cineaster eftersom han har ett utpräglat filmiskt förhållningssätt i sitt skapande, alltså att han arbetar med statister och rekvisita och iscensätter sina bilder. Utställningen Boy Stories pågår till den 18/11.

Mikael Larsson

handläggare för kulturfrågor