Taffliga män talar om det svåra

Mikael Ringlander är initiativtagare till Svenska kyrkans filmpris och har lett juryarbetet sedan starten 2002. Här skriver om han mäns tafatthet i Flimmer, vinnare av Svenska kyrkans filmpris 2012.

Flimmer

Tala om det

Ola får ström genom kroppen. Han försöker men vågar inte tala med sin hustru om att han blivit steril. Han ser barn leka och man fattar hur ont det gör.

Han vet att han måste tala om det, men bördan blir bara tyngre när svärföräldrarna kommer på besök. I sin frustration lägger han golv i rasande fart. Men den sista plankan går inte! De har skaffat hus, de har jobb, de ska bli en familj. Men sista plankan fattas!

Ola brottas med hur det kunde ske och ställer arbetskamraten till svars. Då lättar spänningen något, han får berätta.  Scenen på sjukhuset griper också tag. Läkaren lämnar Ola ensam med sin vetskap. Läkaren säger att det finns hjälp att få, men uppenbarligen inte hos honom.  Även denna man har svårt att tala om det. Han lägger över allt i knäet på Ola. Han får gå till biblioteket och se en informations video fylld av klyschor.

Samme läkare är lika tafflig med Olas arbetskamrat som kommer för sina allergiska besvär.  Kollegan hänvisas till en grupp som läkaren inte vet något om. Båda männen blir utlämnade utan egentlig vägledning om var de skall vända sig med sin oro och ångest. Filmen visar hur män på olika sätt brottas med sina liv. Den innehåller mycket som kan ge upphov till samtal om mansbilden idag.

Utmaningen

Filmens unga regissör verkar inte vilja bli som föräldragenerationen. Han ser hur män har svårt att hantera relationer, hitta sin plats i tillvaron och filmen ger inte mycket hopp om att det skall blir bättre.

Det är mycket som rasar. En utmaning till kyrkan gäller hur man kan se hoppfullt på framtiden.  Människorna i filmen lider, känner sig otillräckliga. Vad gör kyrkan för och med oss när vi känner oss otillräckliga? När vi är hämmade, rädda, oroliga, har ångest, när vi inte får uppskattning, blir hunsade?  På vilket sätt hjälper kyrkan oss att finna grundtrygghet?

Filmen aktualiserar några av vår tids stora frågor. Vad är kyrkans och teologins svar på dessa utmaningar?

Mikael Ringlander

Stiftsadjunkt för kulturfrågor och projektledare för Se människan, Göteborg