Leipzig Filmfestival: ”Reclaim the Vision”

Jag är en av fyra medlemmar i den internationella ekumeniska juryn i årets filmfestival i Leipzig som genomförs för 55 året i rad. Juryn leds av Thomas Bohne, en katolik som varit aktiv präst i det forna östtyskland.

Han var ögonvittne mitt i händelsernas centrum 1989 och kunde berätta om den stora omvälvningen av det kluvna Europa som fick sin startpunkt här, med Leipzig i en nyckelroll. Det var här och i Dresden som den tändande gnistan genom ett stort folkligt mod tog sig konkret uttryck måndag 9 oktober 1989.

Ekumenisk jury i Leipzig 2012

Bohne som senare tjänstgjort som kaplan i Afghanistan berättade om den rädsla alla kände inför demonstrationen mot DDR-regimen denna avgörande måndag. Överallt fanns soldater, vapen och militärfordon, och efteråt har man fått reda på att samtliga sjukhus hade extra beredskap för att ta emot skadade och sårade från den förmodade blodiga konfrontationen mellan militär och demonstranter.

Hade det bara varit 2000 demonstranter eller 7000, så hade kanske också ett klartecken kommit till attack, likt den kinesiska regimens attack med blodig utgång på himmelska fridens torg några år tidigare. Men nu strömmade 75 000 människor ut på gatorna i Leipzig och det kom aldrig någon order från högre ort om eldgivning, berättar Thomas Bonhne.

Upproret spred sig under några få veckor och eldade på rivandet av muren i Berlin en månad senare 9 november 1989. ”Vi förstår än idag inte hur det över huvudtaget gick till att det kunde bli så. Det var för oss ett mirakel”.  Bohne berättade att kyrkan blev en mycket viktig plats som en fri mötesplats för många människor som var engagerade i revolten mot regimen under dessa höstmånader.

Johanna Haberer, teolog vid universitetet i Erlangen och också medlem i årets jury, säger till mig att det är därför alla i Tyskland pratar om ”hjältarna i Leipzig”.Ett särskilt nyinstiftat pris kommer att delas ut detta år under filmfestivalen till minne av Leipzigs roll 1989. Det sker i en ceremoni i den stora protestantiska Nikolajkyrkan fredag 2 november.

Bernadette Meier, som den tredje medlemmen i den ekumeniska juryn understryker att Leipzig därför inte bara ska förknippas med Johann Sebastian

Tomas Axelson

Bach, utan är en i högsta grad samtidsaktuell stad  i dagens Tyskland, med ett dynamiskt kulturliv. Det är också en av städerna i det forna östtyskland som växer och lockar till sig konstnärer och unga som ser en framtid i staden.

Tomas Axelson

fjärde och sista medlem i den ekumeniska juryn vid den 55:e internationella filmfestivalen i Leipzig.