Om ondska, vilja och mod

Svenska kyrkan är medarrangörer till två seminarier under Göteborgs filmfestival.

Teologen Ola Sigurdson leder Ett samtal om ondska som går av stapeln tisdag 29 januari kl 12-13. Seminariet tar sin utgångspunkt i den tysk-judiska filosofen Hannah Arendt verk ”Den banala ondskan”, som hon skrev efter rättegången mot den nazistiske krigsförbrytaren Adolf Eichmann.

Tyska regissören Margarethe von Trotta är aktuell med filmen Hanna Arendt som också visas under festivalen. Trotta berättar om arbetet i en Master Class vid festivalen 28/1 och är också mottagare av årets Honorary Dragon Award.

I panelen till detta samtal om ondska hittar vi till att börja med nestorn inom svensk psykatri, Johan Cullberg. Där möter vi också två forskare. Etikern och författaren Ann Heberlein från Lund har under lång tid ägnat sig åt frågan om människans ansvarighet och var 2010 aktuell med En lite bok om ondska.

Filosofen Bengt Brülde från Göteborg har i flera böcker uppehållit sig kring frågor om lycka, mening och lidande.  Slutligen medverkar också kulturjournalisten och författaren Yrsa Stenius, som bland annat har skrivit två böcker om den ökände nazisten Albert Speer, senast Mannen i mitt liv (1998).

Frihetslängtande flicka

Seminarium nummer två äger har rubriken Ett samtal om vilja och mod, och äger rum fredag 1 februari kl. 12-13. Där handlar det om hur man får kraft att följa sin egen väg när omgivningen sätter press och har helt andra förväntningar på hur man ska bete sig?

Utgångspunkten för samtalet är filmen Wadjda om en tioårig flicka i Saudiarabien som vill lära sig cykla.  Filmen fick tidigare det nyinstiftade priset för interreligiös dialog i Venedig 2011 (med bland andra Susanne Wigorts Yngvesson i jury).

Marika Palmdahl, från Göteborgs stadsmission, leder ett samtal med kulturjournalisten Kattis Ahlström, numera generalsekreterare för BRIS – Barnens rätt i samhället, psykologen Jonas Mosskin, författaren Henrik Pettersson (Jehovasjäveln) samt Henrik Wallgren, som betecknar sig som äventyrare och poet.

Bakom seminarirna står Göteborg International Film Festival, Sensus,
Svenska kyrkan och Interreligiösa Centret i Göteborg.För att gå på seminarierna krävs bara festivalpass (40 kr).