Tro, film och kärlek

Då var det dags igen för filmfestival i Arjeplog, den lilla men ständigt växande  filmfestivalen som nischat in sig på mötet mellan publik och filmarbetare. Arrangörer är Arjeplogs församling/EFS, Arjeplogs biografförening och Hornavanskolans skolbiogrupp.

Som vanligt är det svensk film som gäller. I år visar man t ex Dom över död man, Simon och ekarna, Avalon, guldbaggedrottningen Äta sova dö och, två gånger, fjolårets vinnare av Svenska kyrkans filmpris, Flimmer.

Medverkande skådespelare är bland andra Maria Lundqvist, Gabriela Pichler ( Äta, sova, dö), Björn Granath (Dom över död man), Allan Svensson (Flimmer) och Johannes Brost (Avalon). Tomas Axelson från Falun kommer att tala om ”Film som profetisk röst”. Biskop Tuulikki Koivunen Bylund medverkar i söndagens temagudstjänst.

Riggat för en riktig filmfest i år igen!

Och ikväll är det biopremiär för filmen som fick Svenska kyrkans filmpris, Stefan Jarls Godheten.