Dysfunktionella familjer

Dagen började med en Schweizisk film ”Summer outside” som handlar om en familj i fritt fall. Ett svek ligger till grund för en konflikt mellan föräldrarna. Deras tre barn har olika strategier för att hantera den ångest som genomsyrar hemmet och deras egna vänskapsrelationer. Det är lätt att känna med alla personer i familjen, vilket gör att berättelse har en utmattande effekt.

Så ganska utmattade tog sig juryn till dagens andra visning som var en nederländsk film ”The deflowering of Eva van End”. Den handlar om hur en dysfunktionell familj får besök av en ”hubot” eller en jedi eller en avatar, vilket man tycker… Familjen får besök av en kille som är så perfekt att han blir omänsklig och gör att alla i hans närhet känner sig fel och otillräckliga.

Beatrice Lönnqvist. Foto: Björn Lönnqvist.

Det var en speciell visning därför att klassen som vi såg dem med var väldigt frispråkig och spontan.

Skänker en tanke till alla högstadielärare – vilket jobb ni gör!!

Beatrice Lönnqvist

präst i Bokyrka församling