Kärnfamiljens misslyckande

Under två dagar har juryn nu sett sex filmer, som tagit jurymedlemmarna från USA och Kanada till Finland och Italien. Ett gemensamt tema har varit kärnfamiljens misslyckande. Filmerna har alla skildrat en vit medelklass, välmående till det yttre men kommunikationslös och ibland kärlekslös i sitt inre. Det som visats frekvent har varit frånvaron av vuxna. Det har stundtals varit plågsamt att se ensamheten hos unga människor.

Vi har sett alla filmerna tillsammans med högstadieklasser och det är slående att de inte alls reagerar på samma scener som vi vuxna. Vi ryggar tillbaka av scener som innehåller våld och övergrepp, men de scenerna går anmärkningsvärt likgiltigt förbi de unga. De  reagerar mer på nakenhet och kräks. Vad berättar det för oss? Är de ungas vardag idag så tuff att vi inte ser den, men vi tror att vi gör det?

Delar av juryn ägnade onsdagskvällen åt  BUFFs programpunkt ”Work in progress” då både den blivande Bamsefilmen och filmen om Krakel Spektakel kunde ses. Roliga barnfilmer att se fram emot!

Filmer som juryn sett under dag två och tre är;

• Broken av Rufus Norris
  • Me and You av Bernardo Bertolucci
  • Miss Blue jeans av Matti Kinnunen
  • Molly Maxwell av Sara St.Onge