Varför drabbar detta kaos mig?

På ett hotellrum i centrala Malmö satt en filregissör, en programledare och två församlingsmedarbetare och diskuterade vilken film som skulle få Svenska kyrkans ungdomsfilmspris 2013. Några brottstycken ur samtalet;

”Att släppa kontrollen, då kan vad som helst hända”

”Filmen ställer många frågor”

”Det är svårt att vara 11 år”

”Det är svårt att vara. oavsett ålder”

”Det är en kamp att vara människa”

”Det är en känsla in i märgen”

”Men medlidandet då?”

För andra året i rad var jag med i juryn och det är bland det roligaste jag gjort. Det är roligt därför att film väcker så många känslor, tankar och irritationsmoment.

I år var det egentligen enkelt att välja film. ”Broken” av Rufus Norris är en mycket välgjord film så släpper en bomb med frågor, som vi också formulerade i motiveringen. Filmen uppfyller alla kriterier för priset och tar framför allt djupa existentiella frågor på allvar. Det känns otroligt roligt att filmen har distribution i Sverige och når biograferna redan till helgen!

Att vara med i juryarbetet är att lära känna andra människor och sig själv på ett ganska udda, men häftigt sätt. Vi proppar oss fulla med berättelser och bilder under tre dagar. Berättelser som i sin tur genererar nya berättelser och associationer som ledar oss vidare till minnen och nostalgi men också till politik.

Att hänga på BUFF en vecka är ett äventyr. Att se film är ett äventyr, där mycket kan hända med en själv och ens egna funderingar.

Beatrice Lönnqvist. Foto: Björn Lönnqvist.

Samtalen i juryn kretsade mycket kring en viss fråga, en fråga som fick komma med i motiveringen;

Varför drabbar detta kaos mig?

Spring och se Broken och var uppmärksam på vilka frågor den väcker idag.

Beatrice Lönnqvist

präst och ordförande i juryn Svenska kyrkans ungdomsfilmspris

En kommentar

Charlotte Wells säger
22 mars 2013 – 11:44

Jag instämmer helt med Beatrice uppmaning - spring och se Broken!

Rufus Norris vinnarfilm visas på biografer i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Östersund, Västerås, Gävle och Umeå.
(åldersgräns 15 år)