Godheten

I slutet av januari belönades Stefan Jarls film Godheten med Svenska kyrkans filmpris på Göteborgs filmfestival. Formen är dokumentär med inslag av iscensättningar där Tommie Berggren spelar girig. Ämnet är det ekonomiska systemet. Hur fungerar det? Vad gör det med oss? Kunde det vara på ett annat sätt?

Under de senaste åren har vi samlats en grupp präster och teologer under ett knappt dygn för att se och diskutera årets filmprisvinnare. Så även i år. Tanken är att ta filmens tilltal på allvar och borra lite djupare i varför just den här filmen belönats med kyrkans pris.

Vad väcker den i oss och hur kan den utmana kyrkan? På vilket sätt kan filmen ”tolkas i ljuset av evangeliet”, som ett av våra kriterier lyder?

Debattens vågor var ovanligt heta i år och under den kommande veckan kommer ett antal krönikor här som speglar detta.

Juryn med Mikael Ringlander (präst, Göteborg), Monika Tunbäck-Hanson (filmkritiker, Göteborg) och Susanne Wigorts Yngvesson (etiker,  Teologiska högskolan Stockholm) motiverade valet på följande sätt:

”Med övertygande allvar och humor skildrar Stefan Jarl i Godheten vårt penningstyrda samhälle där människan och livets värden marginaliseras. Godheten får oss att se det vi förlorar.”

Mikael Larsson