The Bling ring

The Bling ring är en typisk Sofia Coppolafilm. Den är cool med häftigt soundtrack och handlar om ett gäng tjejer.

Vill ha!

Filmen utspelar sig i Los Angeles och bygger på verkliga händelser. Coppola blev intresserad av berättelsen genom en artikel i Vanity fair. Några ungdomar i tonårsåldern fascineras av kändisar som Lindsay Lohan och Paris Hilton och livet kring dem. De vill leva deras liv men de är inte beredda att jobba sig till förmögenhet och status. Dom bara tar.

Gänget kollar på internet när Paris Hilton är på party någon annstans och sen går de helt enkelt in i hennes hem och tar vad de vill ha och använder hennes rum som de behagar dem. Det är lite Guldlock över berättelsen.

Avsaknad av empati och människovärde

Gänget är helt gränslösa och har egentligen ingen moralisk eftertanke. De menar egentligen inget illa heller, de utgår från sig själva och vad de vill ha. De åtrår Chanel, Birkin och Louis Vuitton och tar det när de ser det.  Coppolas film återberättar händelseförloppet utan någon egentlig analys. Dels blir det lite tröttsamt med alla märkesplacering och överdådiga garderober och dels känns det hela tiden som om något saknas. Och jag tror att det är avsaknaden som är spännande i den här berättelsen. Avsaknaden av reflektion kring rätt och fel, mitt och ditt. Avsaknad av svar på frågan; Hur kunde det bli så här?  Den saknas därför att i gängets ögon är inte kändisarna människor. Hela människovärdet går förlorat i all bling-bling. Empatin betalas till Rolexklockan. Filmen blir då inte bara tröttsam utan också smärtsam och  alldeles genialisk.

Förgänglighet

Gänget åker fast, blir dömda, avtjänar sitt straff och är nu bortglömda. Förgängligheten har också en roll i den här filmen. The Bling ring är en mycket intressant film att se, särskilt med unga människor som ser upp till berömmelse och bling-bling.

Beatrice Lönnqvist

Präst i Botkyrka församling DSC_7941 (640x542)