Efter Bergman 2013

Foto: Charlotte Wells

Årets ”Efter Bergman vinnare”                                                    Bergmanveckan veckan på Fårö: oändliga ljusa sommarkvällar, långa vandringar eller cykelfärder mellan biografer och samtalsplatser på olika ställen på ön. En ovanlig filmfestival mitt i gröngräset som firade sitt 10 årsjubileum. I år med ett författartema där de medverkande författarna alla hade mer eller mindre starka kopplingar till den svenska filmikonen.

Vinnande manus

Jag var där för att jag representerade Svenska kyrkan i juryn för kortfilmspriset Efter Bergman. En manuspristävling som i år fick över 60 tävlingsbidrag.

I år gick priset till filmmanuset ”Jag vill nå dig”. Manus: Jana Bringlöv Ekspong, bearbetning: Victor Lindgren.

T v: regissören Victor Lindgren, producent Therese Högberg och den vinnande manus författaren Jana Bringlöv Ekspong. Foto: Bautafilm AB

Juryns motivering: En omsorgsfullt berättad historia om en familj i sönderfall. I åtta osentimentala scener berättas, med ett konsekvent barnperspektiv, om två starka systrar som ger varandra hopp och styrka när föräldrarna sviker. Manuset handlar om ett skilsmässodrama och det ska bli mycket spännande att se filmen så småningom. Jana Bringlöv Ekspong har tidigare gjort manus till den uppmärksammade kortfilmen Ta av mig där hon också spelar huvudrollen.

Sug efter existentiella perspektiv och moral

Jag hade bara möjlighet att göra några nedslag i det digra programmet för Bergmanveckan. Något som dock var tydligt i de flesta programpunkter jag var med på var suget efter existentiella perspektiv och faktiskt också efter moral.

Filmen Dog Flesh, ett extremt närgånget porträtt av en chilensk militär som rids av svår ångest, är gjord av chilenaren Fernando Guzzoni. Han återkom i sitt samtal efter filmen gång på gång till frågor meningssökande och moral. En fruktansvärt obehaglig film som kryper under skinnet.

Teman som meningssökande och moral tog också upp nästa dag av Hagai Levi, den kultförklarade författaren till den  israeliska terapiserien Be´Tipul (förlaga till amerikanska In Treatment). Han talade bland annat om terapins oförmåga att hantera existentiella frågor och sa också att han längtar efter andlig vägledning. Hagai Levi är uppvuxen på en ortodox judisk kibbutz och bröt upp från det religiösa sammanhanget i övre tonåren. Sharon Jåma var en skicklig samtalsledare i Fåros Bygdegård.

Jag hann också vara med vid samtalet mellan den sydafrikanska författaren Marlene van Niekerk och hennes svenska förläggare Svante Weyler. Hennes böcker ställer skarpa frågor om moral och ansvar, utan att leverera några självklara svar. Det var spännande att höra hur hon hämtat inspiration från Ingmar Bergman. Senare i år ska hon bo som stipendiat på Bergmangårdarna på södra Fårö.

Håkan Holmlund

Kh Essinge församling