The mortal instruments; stad av ljus

DSC_7941 (640x542)Om du känner att du behöver en snabbkurs i populärkultur för unga, då ska du se The mortal instruments. Flera av skådespelarna har tidigare spelat i The twilight saga och i Game of thrones. Omåttligt populära berättelser som trollbundit miljontals unga människor och The mortal  instruments tar vid där The twilight saga slutar, till sin karaktär i alla fall.

En ung tjej, Clary börjar plötsligt rita besynnerliga tecken och snart förstår hon att det finns en parallell verklighet i New York . Hennes närmaste visar sig inte alls vara de som hon troratt det är. I det pågår en kamp mellan ont och gott. Det finns demoner, skuggjägare och trollkarlar (som heter Magnus och driver nattklubb). Mycket förkortat kretsar berättelsen kring en bägare som de onda vill ha och dricka blod ur, så att de blir odödliga. Känns inte den symboliken igen?

Det är mycket som känns igen i den här filmen, det finns influenser från Harry Potter, Star wars och Snövit förutom de ovannämnda berättelserna. Karaktärerna är också rätt stereotypiska, tillexempel möter vi  den coola killen med tatueringar och den snälla med glasögon och frågan är vem ska Clary välja? Tråkigt förutsägbart. Men filmen är ett utmärkt sätt att uppdatera sig på populärkultur för unga just nu. Tyvärr blir det lite tråkigt, långt och segt. För många utdragna våldsscener. Symboliken från kristendomen piggar upp, för visst är det spännande att religiösa riter och symboler är så kittlande och spännande… Vilken utmaning!

The mortal instruments har premiär idag den 23 augusti.

Beatrice Lönnqvist

präst, Botkyrka församling, Stockholm