Butlern som förändrade mäktiga män.

Det är höstlov och vi har dagläger med ungdomarna i församlingen. Vi ska gå på bio, jag vill se ”Vi är bäst” men ungdomarna önskar se ”The butler”.

Det är en lång film om amerikansk historia, om svarta människors frigörelsekamp i USA. Det börjar på bomullsfälten i södern och slutar med Obama i Vita huset. Vi får följa den bomullsplockande pojken växa upp och bli butler, först för husfrun, sedan på fina hotell och slutligen i Vita huset. Där arbetar han i tjugo år, hans lön går till sina två sönernas utbildning. En av sönerna väljer att bekämpa orättvisor på gator med ord och slagsmål. Han är både med på ”freedom buses” och i svarta pantrarna, (men när de blir våldsamma hoppar han av). Han kämpar sida vid sida med Martin Luther King och hans kamp leder till förändring.

Hans pappa, butlern, ser med ogillande på sonens framfart, han för sin kamp på ett annat vis. Genom att bli vän med de mäktiga män som han serverar the och borstar skor åt.

Filmen visar att vänskap är en effektiv metod för att skapa förståelse och förändring. Det är en hoppingivande film. När vi fått historien presenterad för oss är också storheten med Obama tydlig. Tydligare än vad jag någonsin sett den.

Filmen är underhållande då stjärnor som Lenny Kravitz, Mariah Carey och Oprah Winfrey flimrar förbi på duken.

Ungdomarna tyckte att filmen var bra, men seg och att den blev bättre efteråt när vi pratade om den..

Beatrice Lönnqvist

Präst, Botkyrka församling