Uppdrag i Ukraina

Håkan Holmlund har varit på filmjuryuppdrag i Kiev. Här kommer hans första rapport från en fullmatad filmvecka.

Molodist, Ukrainas största filmfestival, har en animerad trailer som visas före varje film på festivalen: Ett avlövat träd, närmast i svartvitt, har nakna grenar som växer på ett ormlikt sätt, klättar snabbt på en betongvägg. Trailern slutar med ett träd som har döda men ändå lysande löv, runt omkring ser vi nedsmutsad luft.

Ukraina har varit i både ekonomisk och politisk kris så länge att det kan uppfattas som ett normaltillstånd. I spänningsfältet mellan öst och väst, Europa och Ryssland, blir livet ofta  svartvitt och avlövat.

De protestantiska kyrkornas filmsamarbete, Interfilm, är med i den ekumeniska juryn på Molodist-festivalen. Det var det uppdraget jag hade på i Kiev under veckan som gick.

Festivalens officiella öppningsfilm, Walesa, Man of Hope, av Andrej Wajda, blir en närmast övertydlig symbol i landets nuvarande politiska situation där ”den orange revolutionen” 2004-2005 sedan länge tappat både färg och kraft.

Mycket i Ukraina präglas av dragkampen mellan ryssvänliga krafter, som för närvarande har övertaget, och EU-vänner som ändå tycks vara förhållandevis talföra och synliga. Molodistfestivalens filmprogram kan ses som ett eget ställningstagande i kampen mellan öst och väst. Endast ett fåtal filmer kommer från Ryssland i år, desto fler  filmer är från Sydostasien, Nord- och Sydamerika samt Västeuropa.

Det blev ett digert arbete i Kiev för den ekumeniska juryn, att sålla fram de filmer, kort- och långfilmer som vi ville lyfta fram. Efter att ha sett närmare 40 filmer under fem dagar blev detta resultatet:

Långfilmspriset

Långfilmspriset går till The Weight of Elephants av Daniel Joseph Borgman. En mycket vacker närmast poetisk film om en utsatt 11-årig pojke, full av rädsla och ensamhet. Vi får vara med i hans ganska surrealistiska värld samtidigt som filmen i grunden är en mycket realistisk berättelse. Storartat skådespel av både barn och vuxna, många vackra filmscener som kryper under skinnet.

Daniel Joseph Borgman har gjort både manus och regi. Han är från New Zealand, där filmen också är inspelad, men han bor i Danmark.

Fortsättning följer om andra prisbelönta filmer och andra intryck från Kiev.

Photo, Håkan Holmlund (2)

Håkan Holmlund

vik Kyrkoherde Essinge församling