Filmer och böner i Kiev

Photo, Håkan Holmlund (2)Vik kyrkoherden Håkan Holmlund ber för fredliga lösningar i landet han nyligen besökt för att delta i ekumenisk filmjury.

För en dryg månad sen promenerade jag under en vecka runt i Kievs centrum. Jag var där för att jag satt i en jury som bedömde filmer på den stora filmfestivalen Molodist, Ukrainas största och årliga filmfestival. Jag representerade protestantiska kyrkors internationella filmsamarbete Interfilm.

Många filmer gjorde starkt intryck på mig, som jag skrivit om på Svenska kyrkans filmblogg för en dryg månad sen.

Parallellt med det intensiva filmskådandet funderade jag mycket över Ukrainas ständiga politiska kris. När jag skildes från nyfunna vänner och bekanta – många unga engagerade människor – bad jag dem vara försiktiga inför tiden som kommer. Vi delade både stora förhoppningar och stor oro för landets utveckling.

Under adventshelgen chockas jag av TV-bilder som visar mina promenadgator vara fyllda med hundratusentals människor som kraftfullt protesterar mot att regeringen inte skrivit på ett ekonomiskt avtal med EU.

Tårgasen ligger tät över gatorna i Kievs centrum. I kvarteren där jag hittade ett mysigt café slår nu polisen brutalt ned massor av demonstranter. Det är stor brutalitet från båda sidor. På BBC:s nyhetswebb rapporterar journalisten från Kiev i iklädd en skyddsutrustning som för tankarna till medias rapportörer i Syrien.

Regeringen jämför med Libyen och Tunis och säger att protesterna kommer att stoppas. Under tiden har demonstranterna ockuperat stadshuset i Kiev.

När jag läste på inför min resa till Kiev i slutet av oktober i år förstod jag att i Ukrainas politik är det sällan så som det på ytan ser ut att vara. Vitt kan i verklighet vara svart och tvärtom. Därför är det oerhört svårtolkat vad som egentligen händer nu och vem som gör vad.

Kyrkobyggnaderna i Ukraina har blivit tillflyktsorter för många demonstranter. Här kan de som är skadade få viss vård, vila ut, få mat, i alla fall tillfälligt.

I kyrkorna över hela landet ber kristna människor med olika kyrkotillhörighet om samma sak: fredliga lösningar på det som händer nu.

Också våra förböner behövs. Människorna där behöver veta att vi ber för dem, att vi har dem i våra tankar, att de inte är ensamma.

I adventstid

Håkan Holmlund, vik kyrkoherde Essinge församling, Stockholm

Juryledamot för ekumeniska filmpriset vid filmfestivalen Molodist i Kiev i oktober 2013