Filmtips i jultid, del 4

Dan före dan kommer här avslutande delen på filmtips i jultid.

Filmarkivet.se

Tack vare Kungliga biblioteket och Svenska Filminstitutets samarbete med det digitala filmarkivet (främst journalfilmer, dokumentärer och reklamfilmer) har vi fått möjlighet att se ett Sverige från förr. Filmerna i detta underbara arkiv säger allesammans något, eller ganska mycket, om den tid och den plats de har tillkommit. Filmer med jultema, eller inte. Här finns allt. Vad sägs om Julotta från Värmdö kyrka 1937, Alternativ jul – alternativt samhälle från 1969  eller en filmatisering av Viktor Rydbergs Tomten från 1941? Varning utfärdad: det är lätt att fastna en god stund.

en julberättelseEn julberättelse (2008, originaltitel: Un Conte de Noël)

I Arnaud Desplechins pärla är det så långt från smetig julsentimentalitet man kan komma. Det är ett tittskåp in till en übercool borgerlig fransk familjs julhelg. Det pratas, intrigeras, äts, skrattas, grälas, knådas familjesurdegar och festas med intensitet under några dagar i det stora huset. De har lyckats samla tre generationerna för gemensamt julfirande på grund av att familjematriarken är svårt sjuk. Här finns djup i karaktärerna, de blir aldrig helt färdigbeskrivna utan lämnar utrymme för att fundera vidare eller fylla i själv. Bra driv i berättandet, gediget skådespeleri och den pratiga livfullheten gör detta till en julfavorit för mig.

Dansande andarnas skogDe dansande andarnas skog (2013)

I väntan på barnet. Barnet som ger fortsatt liv och fortsatt hopp. Det är summan av livet för aka-folket  De som har ”fyrkantiga tänder” (hos dem slipas tänderna spetsiga) och är utan barn är stackare, får vi veta. Linda Västrik och hennes filmteam har under tolv år följt aka, ett pygméfolk i Kongobäckenet. Det har tidvis varit mycket tufft för Västriks filmteam, men i likhet med tillkomsten för god single malt så har den tolvåriga processen lett till fina saker. Filmen är gjord med den största respekt för aka-folket och deras kultur. Det känns som en stor gåva att få ta del av deras intensiva gemenskap, deras djupt förandligade liv och livsbetingelser genom Västriks film. De dansande andarnas skog är aktuell på bio just nu.

God Jul och Gott nytt år!

CharlotteCharlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor