Ett samtal om svåra val

Mikael Ringlander rapporterar från det första av de två seminariesamtal som Svenska kyrkan är medarrangör till under GIFF.

_MR52304 b (2)

Ett samtal om svåra beslut

Göteborgs filmfestival är en mötesplats för att se film från många länder. Men det är också en plats för samtal.  Den 27 januari hölls ett seminarium på Pustervik vid Järntorget.

Trettio år efter den nio och en halv timme långa dokumentären ”Shoah” (1985), om nazisternas judeutrotning, går Claude Lanzmann återigen tillbaka i tiden med filmen ”The Last of the Unjust”. Filmen bygger på intervjuer med Benjamin Murmelstein en kontroversiell rabbi som efter att ha samarbetat med Adolf Eichmann, blev äldste i koncentrationslägret och gettot i Theresienstadt och efter kriget betraktad som kollaboratör. Trots att han kunde vittna i rättegången mot Adolf Eichmann  var han inte välkommen till Israel. Dialogen mellan Murmelstein och Lanzmann är en fängslande utforskning av historien och väcker en rad frågor och tankar kring människors handlingar och moraliska beslut under svåra förhållanden.

Medverkande i samtalet gjorde Bengt Brülde, professor i praktisk filosofi vid Göteborgs universitet, Ariella Lindström, författare och Marie Demker, professor i Statsvetenskap och prodekan vid samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs Universitet och som samtalsledare professor Ola Sigurdson, föreståndare på Centrum för kultur och hälsa vid Göteborgs Universitet.                                                                                  Fil dr Mirjam Carlberg, som skrivit avhandling om överlevande judar, skulle varit med men drabbades av en blodsjukdom och avled några veckor innan seminariet. Ariella Lindström höll med anledning av detta ett inledningsanförande där hon bl.a. talade om Mirjam och hennes vilja att vara aktiv in i det sista.  Marie Demker ersatte Mirjam Carlberg i panelen.

Ariella tyckte att det var mycket passade att ha seminariet på Förintelsens Minnesdag och betonade vikten av att ha ett samtal om detta ämne. Samtliga i panelen poängterade att Murmelstein svåra val inte gick att jämföra med så många andra svåra val.  Hans situation liknar tack och lov inte vad så många ställs inför idag.

Bengt framhöll att det inte bara var ett svårt val Murmelstein gjorde,  utan att det måste varit en rad val på vägen. När han fick frågan från publiken om vilka alternativ man har i en situation som denna, om det är bättre att inte ta beslut om vem som skall dö och inte och själv låta sig dödas,  så menade han att ingen skulle behöva ställas inför denna typ av fråga. Det var just så, att ställas inför dem, som Nazisterna gjorde för att förinta en människa själsligen.

När Marie fick en fråga om hur man skall göra med dagens främlingsfientliga partier, om man skall att frysa ut dem eller ha kontakt, svarade hon att de inte finns någon entydig forskning om detta. Men, hon själv alltid såg människan – inte bara ett parti, och att det är vikigt att kunna tala med den enskilda personen. I mötet kan förändring ske, men utan möten finns inte lika stora chanser till det.

Till sist uppmanade Ola alla  att gå se den nästan 4 timmar långa filmen  och att inte bli avskräckes av längden  – trots det långsamma tempot sugs man in filmen.

Text och bild: Mikael Ringlander,

Präst & Projektledare