Och vinnaren är…”Jag är fan en panter”!

Jag är fan en panter. Foto: GIFF

Nyhet! Nu är det offentligt att vinnare av Angelospriset, Svenska kyrkans filmpris vid Göteborg International Film Festival, blev dokumentärfilmen Jag är fan en panter! av Leo Palmestål, Anders Rundberg och Jennifer Jerez.

Från prisutdelningen på Biopalatset i Götebeorg den 29 januari 2014.  Foto: Mikael Ringlander
Från prisutdelningen på Biopalatset i Götebeorg den 29 januari 2014.
Foto: Mikael Ringlander

Priset delades alldeles nyss och under stort jubel ut av biskop Per Eckerdal, i samband med filmens första visning under den pågående Göteborg International Film Festival.

Juryns motivering:

Med tålamod och närhet skildrar filmteamet Pantrarnas handlingskraft. Filmen visar på det akuta behovet av en vitaliserad demokrati och inspirerar till solidaritet och engagemang. Juryns enade reaktion: Jag vill också vara en panter!

Leo Palmestål.  Foto: GIFF
Leo Palmestål.
Jennifer Jerez Foto: GIFF
Jennifer Jerez

Anders Rundberg. Foto: GIFF
Anders Rundberg.
Foto: GIFF

I juryn satt Mikael Ringlander, juryordförande, präst, projektledare för Kultursamverkan, Svenska kyrkan. Gorki Glaser-Müller, regissör, skådespelare, Anne-Louise Eriksson, fil dr., rektor vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut,  Charlotte Wells, konstvetare, Svenska kyrkans handläggare för kulturfrågor.