Avbrutna bikter, dop och kyrkorum

Beatrice Lönnqvist skriver om kyrkorummet i film, om scener där kyrkorummet finns med som en självklar plats i människors liv.

Naturligtvis har kyrkorummet visats på både film och i tv-serier så länge som mediet har funnits. I höst har vi till exempel sett dop i komediserierna ”Solsidan” och ”Halvvägs till himlen”. I den amerikanska filmen The place beyond the pines av regissören Derek Cianfrance finns en djupt rörande dopscen med i början av berättelsen.

Men jag blev ändå förvånad när bikt presenteras som något gott och nödvändigt  i Sune på bilsemester. Visserligen är Sunes familj på semester i Tyrolen så det är lite lagom exotiskt, men ändå?  När den tonårige tjejtjusaren Sune själv ska prova på att bikta sig, dyker hans tjej upp i prästens ställe. Men scenen har föregåtts av att hans kompis biktat sig och tänt ljus i kyrkorummet.

I Philomena återfinns också en scen där Philomena, vars son adopterades bort av katolska nunnor och som hon nu försöker återfinna, söker sig till biktstolen. Men inget ord kommer över hennes läppar, hon lämnar biktsolen utan förlåtelse. Det är en stark scen, såsom många scener är i den filmen.

SONY DSCTrots att det inte blir några bekännelser och ingen förlåtelse i biktsolen, och därmed ingen fördjupning i ämnet, är det ändå något positivt med att scenerna i kyrkorummet får finnas med som en självklar del i människors liv. Kanske är det så som Owe Wikström, professor i religionspsykologi, skriver i sin artikel i boken ”Rum för mening. Det tillkommer var och en att fylla tomrummet” (Arkitekturmuseet 2006) att heligheten är på återtåg. Han undrar; Kan själva vistelsen i ett heligt rum skapa det uttryck åt en förundrans livshållning som man kanske inte själv kan få ihop som intellektuell varelse, men som man i stor förtröstan kan hänge sig åt.

Människor är religionsbärare och det känns gott när det yttre rummet i form av biosalongen eller tv-soffan får rymma även det inre rummet av tro, tankar och liv.

DSC_7941 (640x542)Beatrice Lönnqvist

Präst i Botkyrka församling, Stockholm