Kyrkan mitt i byn och tio framgångsrika filmfestivalår!

Tomas Axelson lämnar här sin andra och avslutande rapport från filmfestivalen i Arjeplog.

Kyrkan i Arjeplog. Foto: Tomas Axelson

I Arjeplogs träkyrka, vacker belägen på ett näs mitt i Hornavans vattensystem, firades temagudstjänst i filmens tecken. Gudstjänsten på söndagens morgon varvade filmens språk med psalmval. Skådespelaren Claes Ljungmark jämförde de små löften om livet som görs från en teaterscen med det stora hopp som besjungs i psalmen 119 där löftet formuleras om en frälsare som aldrig viker från vår sida.

Biskopen i Uppsala stift Ragnar Persenius inspirerades av berättelser som skildrar när någon ser nya möjligheter, där människar återförenas, där svårigheter övervinns, när någon följer sin inre övertygelse. Biskopens eget val av psalm; 251 Vart jag går i skogar berg och dalar gav gudstjänsten bilder av stor trygghet och förvissning. Själv fick jag välja min favoritpsalm 530; En dunkel örtagård jag vet vars port jag ofta nalkas, som i tre scener  visar konkreta bilder av en hemlighetsfull vän, en frisk vattenkälla och en gammal väg att gå. Filmens språk och psalmens bilder blandas i Arjeplogs filmgudstjänst.

Mariakören. Foto: Tomas Axelson

Mariakören sjöng ledmotivet till Gladiator där en vemodig sorgesång av kvinnoröster förändras till en stark vokal hyllning om en port som öppnas efter livets slut. I Arjeplogs kyrka uppstod en fusion av sällan skådat slag, där olika gränstillstånd möts och blandas.  Gudstjänstrummets liturgiska värld mötte de fiktiva världar vi bär inom oss som minnen av filmscener. De emotionella filmspåren gavs genom körsången i kyrkorummet en ny riktning på ett fascinerande och gränsöverskridande sätt.

På söndagkvällen avslutades 10 års festivalarbete där Svenska kyrkan i Arjeplog gått från första årets 350 biljett till årets mer än 2000 biljetter. En hel bygd har tagit församlingsprästerna Ingrid Holmström Pavval och Niklas Westlings idé till sitt hjärta. I en känsloladdad och mäktig musikalisk final framfördes musikgruppen GRUS tillsammans med Maria Lundkvist och fadern Bert Owe Lundkvist och döttrarna Alva och Nora ett program som varvade ledmotiv ur filmer med dikter och sånger. Kommunalrådet i Arjeplog Britta Flinkfeldt Jansson höll ett avslutande tal och riktade kommunens tack till denna festival som vuxit till en gemensam angelägenhet för en hel bygd. Till och med en ungersk testbilförare blev engagerad i karaktären Sallys björnbalett.

En ung samisk flicka Stina Pavval jojkade en tacksång som knöt samman hela  festivalupplevelsen, där spår av uråldrig samisk religiositet blandades med den moderna tidens fiktion, allt sammanhållet av ett öppet kyrkorum.

Läs mer om festivalen i Piteå tidning. http://www.pitea-tidningen.se/arjeplog/

Tomas Axelson Nylle 120614Tomas Axelson

Universitetslektor i religionsvetenskap med medieinriktning

Högskolan Dalarna