Berlinvinnare

Filmfestivalen i Berlin har avslutats och vinnarna av INTERFILMS ekumeniska filmpriser har utsetts.

Den internationella filmfestivalsäsongen börjar med den stora festivalen i februari i Berlin, säger många. Ur svenskt perspektiv säger vi kanske att festivalsäsongen börjar i januari i Göteborg. Hur det än förhåller så kan vi vara säkra på att många av filmerna som prisas vid festivalerna kommer att nå oss längre fram. Kyrkliga priser delas av Interfilm ut för filmer i tre av Berlinfestivalens olika sektioner.

Under årets Berlinale, den 64:e i ordningen, fick vi möta Interfilms ekumeniska jury vid ett festligt mingel vid EKD. Den ekumeniska juryn utgjordes av Dirk von Juteczenka, Tyskland; Karel Deburchgrave, Belgien; Gariella Lettini, USA; Thomas Schüpbach, Schweitz; Christoph Strack, Tyskland; och Antionio Urrata, Ita.

Vinnare av det ekumeniska priset i Berlinalens tävlingssektion blev den tyskfranska samproduktionen Kreuzweg/ Stations of the Cross (2014) av Dietrich Brüggemann.  ”Fjortonåriga Maria växer upp i en strängt katolskt miljö och försöker förstå vad det betyder att ge sitt liv till Gud. De 14 filmscenerna har modellerats efter Korsets väg (Via Crucis) och filmats i statiska tablåer med knappt några kamerarörelser eller musik. De ger ett porträtt av de destruktiva aspekterna som finns inom all sorts fundamentalism men leder oss också till en reflektion över vad medlidandet i tron kan ha för innebörd.”

Ekumeniska juryns särskilda omnämnande ger till den redan omskrivna brittiska filmen ‘71 (2014) av Yann Demange. ”En vanlig brittisk soldat fångad i det apokalyptiska inferno som Belfast utgör försöker desperat hitta tillbaka till sitt förband. Kommer han att hitta några barmhäriga samariter bland de protestantiska lojalister eller bland de katolska nationalister som kan hjälpa honom i denna akuta situation? Även om den utspelar sig i en specifik historisk kontext så har denna berättelse en universell relevans då den fördömer våldets meningslöshet.”

I Panoramasektionen gick priset till den brittisk/irländska Calvary (2014) av John Michael McDonagh. ”En irländsk katolsk präst får under en bikt veta att han bara har en vecka kvar att leva innan har kommer att bli dödad. Kommer hans moraliska integritet att leda honom att bära sin kyrkas synder? Flera allvarliga ämnen hanteras med en svart humor. Bredan Gleesons skådepeleri kommer att bli en framtida klassiker i en kanon av filmpräster.”

Triptyk (2013) av Robert Lepage, Kanada fick det särskilda omnämnandet. ”Påverkar förändringar i hjärnan våra själar? Filmen undersöker denna fråga utifrån tre olika narrativ om vad och hur vi hör och hur vi förstår. Denna högst bildmässiga meditation erbjuder tankeprovocerande observationer om musik, religion, medicin och hörselsinnet.”

Och slutligen Forumsektionens pris till Sto Spito/At Home (2014, Grekland/Tyskland) av Athanasios Karanikolas. ”Nadja, en georgisk migrant, arbetar som hushållerska, utan tillgång till sociala rättigheter i en grekisk överklassfamilj. Under åratal har hon varit som en del av familjen – men plötsligt diagnosticeras hon med en diagnosticeras med en allvarlig sjukdom ungefär samtidigt som familjefadern får ekonomiska svårigheter. Filmen lyfter kvinnan i samhällets marginalers inneboende värdighet

Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet