Godheten i TV

Godheten-Poster-210x300

I fredags publicerades en debattartikel under Svenska Dagbladets rubrik Opinion. Den handlade om SVTs beslut att inte sända Stefan Jarls systemkritiska film Godheten före valen detta supervalår. Rätt eller fel? Undertecknarna tycker det är fel. Läs varför i debattartikeln som blev Svenskans mest delade den dagen här:

Filmen Godheten mottog Svenska kyrkans filmpris vid Göteborg International Film Festival förra året, med motiveringen ”Med övertygande allvar och humor skildrar Stefan Jarl i ’Godheten’ vårt penningstyrda samhälle där människan och livets värden marginaliseras. ’Godheten’ får oss att se det vi förlorar.”

Under 2013 års Bok och Biblioteksmässa hölls också ett panelsamtal på Svenska kyrkans Se Människan-scen, med filmen som utgångspunkt där Stefan Jarl, Kajsa Ekis Ekman, Andreas Cervenka, Caroline Krook, Marit Kapla medverkade.

Mikael Ringlander, präst och projektledare för Se Människan och verksam för Kultursamverkan Svenska kyrkan Göteborgs Stift svarar så här när jag frågar om varför han anser att filmens frågor är viktiga, sett ur teologiskt perspektiv – Den tar på ett tydligt sätt upp hur ex girighet blivit en normalitet. Och även om det finns många så kanske det räcker med bara den enda ingången. Just det upplevde jag själv som drabbande med filmen, den pekade inte ut – den pekade mot mig, min girighet också. Den ställde den jobbiga frågor; Och hur lever du? Hur mycket behöver just du, egentligen? Det gör ont när spegeln som hålls upp visar en bild man varit blind för eller ointresserad av. Frågor som har en moralisk aspekt är något mer än ett partipolitiskt ställningstagande. Det kan vara starten för en vidare diskussion om det goda samhället, oavsett politisk färg. Because we´re worth it.

Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet