Sydkoreanskt i Fribourg

Den sydkoreanska filmbranschen har under lång tid levererat utomordentliga filmer. Vinnaren av det ekumeniska filmpriset vid festivalen i Fribourg i Schweiz; Han Gong-ju (2013) av Lee Sujin är ännu en stark representant.

Juryn hade ledamöter från protestantiska Interfilm och katolska Signis. De utgick från kriterierna att vinnaren skulle vara den film som man ansåg bäst skildrade frågor om etik och tro, med särskild tyngdpunkt på underpriviligierade män och kvinnors livssituation i Östeuropa, Afrika, Asien och Latinamerika. Filmen skall ta ställning för mänskliga rättigheter, människovärde, solidaritet och hållbar utveckling. Prissumman på 5000 Schewizerfrancs finansieras av de kyrkliga hjälporganisationerna ”Action de Carême” (katolsk) och ”Pain pour le Prochain (protestantisk).

Ekumeniska juryns motivering på engelska:

”Han Gong-ju, a young high-school student, is a victim of gang rape. With great dramatic

power this film denounces a sexist society which blames its victims and isolates them

socially. It is possible to find within oneself the resources necessary to overcome such a

tragedy, and the character of Han Gong-ju is swimming against the current of a certain kind of

fatalism which would deny that life can triumph over death.”

Se filmens trailer här

Lee Sujins film har redan prisats vid flera stora festivaler, ex i Rotterdam och vid Asiens största i Busan. Festivalutmärkleser tenderar att öka sannolikheten för att den går upp även på svenska biografer. Låt oss hoppas att något svenskt bolag plockar upp denna intressanta film.

Juryn gav sitt särskilda omnämnande till The constructors (Stroiteli, 2013, Kazakstan)av Adilkhan Yerzhanov, en visuellt intressant, svartvit, lätt absurdistisk tragikomisk film om tre syskons kamp mot byråkrati när de skall bygga sig en bostad. Trailer

Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet