Efter Bergman 2014, manustalanger prisade

Kutens BensinDet var 58 manus i tävlan om Efter Bergman-priset. Under Bergmanveckan presenterades en vinnare och ett hedersomnämnande.

I torsdags, en ovanligt kylig junikväll, delades Efter Bergman-priset ut för femte gången. Plats för denna festlighet var på det karaktärsfulla Kutens Bensin på Fårö, Gotland.

CarolineIngvarsson-704x454Årets vinnare kommer från Malmö och heter Caroline Ivarsson. Tillsammans med sin producent Caroline Drab kunde hon ta hon emot priset värt 140 000 kronor.

Det vinnande manuset ”Under rymdskeppet ” skildrar vänskapen mellan en man i 40-årsåldern och en ung flicka, och hur omgivningens föreställningar om vad vänskap ska vara tränger sig in och omöjliggör deras relation.

Juryns motivering:

En personlig, modig och lekfull berättelse om en ovanlig, men inte ofarlig vänskap. Manuset har en skevhet som tvingar åskådaren att se igenom sina egna fördomar.

Ett hedersomnämnande delas också ut. Det gick till Marcus Holmqvist från Ludvika förMarcus Holmqvist-bild-450x507 manuset till ”Man or a moose”, ett animerat tragikomiskt familjedrama.

Juryns motivering:
”En drastisk och poetisk berättelse om vad det kan kosta att bryta generationers föreställningar om hur en riktig man ska bete sig, gestaltad i en form som under alla år roade Ingmar Bergman – animationen”.

Årets jury bestod av: Beata Mannheimer Filmregion Stockholm-Mälardalen, Ylva Liljeholm Film på Gotland, Susanne Wigorts Yngvesson för Svenska kyrkan, Elisabet Edlund, Bergmancenter och Jesper Gansland, regissör.

Efter Bergman-priset delas ut för femte gången. Film på Gotland skriver, ”tävlingen har hunnit bli ett uppskattat arrangemang bland landets manusförfattare och filmmakare. Att få uppmärksamhet för sitt projekt i ett tidigt stadium har haft stor betydelse för flera av de tidigare vinnarna. De har fått gehör för sin idé och får bekräftat att deras berättelse är intressant även för andra. I vissa fall har priset även inneburit att det blivit lättare att få stöd från andra håll. För arrangörerna är ”Efter Bergman” ett sätt att föra Bergmanarvet vidare, att utveckla Bergmanveckan och att uppmuntra manusarbetet, en ofta bortglömd del av filmskapandet”. Detta höll de båda pristagarna Caroline och Marcus med om vid en pratstund under kvällen. Det är kämpigt att tidigt i sin karriär både utveckla sig som manusförfattare och/eller filmskapare och samtidigt brottas med att skaffa finansiering. Att få pris eller omnämndande ger en viktig skjuts framåt i arbetet.

Det är Bergmancenter på Fårö och Film på Gotland som arrangerar och administrerar manustävlingen. Övriga finansiärer är: Svenska kyrkan, Visby stift, Independent Kostym, Filmregion Stockholm Mälardalen, Kameraten AB och Ljud & Bild Media AB.

Under festkvällen visades förra årets vinnande manus av Jana Bringlöv Ekspong, Jag vill nå dig, som work-in-progress, regi av Victor Lindgren. Det såg riktigt bra ut.

Efter filmvisning och prisutdelning forsatte kvällen med den i spexigt lekfulla Bergman-quizen, i år med temat Sjunde inseglet. Hur kul som helst och förstås en prestigfylld kamp för hardcore Bergmanisterna.

Charlotte Wells

Handläggare för kuturfrågor, Kyrkokansliet