Durak i Locarno

the-fool-durak-locarno

Ryskt i Locarno

Vid 67:e filmfestivalen i Locarno (A-festival) vann filmen The Fool (Durak, 2014 Ryssland) av Yury Bykov med denna sin tredje fullängdare den ekumeniska juryns pris. Priset, vid sidan av diplomet och äran, omfattar 20.000CHF som donerats av Evangeliska Reformerta Kyrkan och Katolska kyrkan i Schweiz.

Juryns medlemmar från INTERFILM och SIGNIS                                                                                                                                                               Andreas Engelschalk, Ordförande, Tyskland                                                                                                                                                                               Alyda Faber, Kanada                                                                                                                                                                                                                             Blanca Mariá Monzón, Argentina                                                                                                                                                                                                    Milja Radovic, Storbritannien                                                                                                                                                                                                                Ingrid Ruillat, Frankrike                                                                                                                                                                                                                       Florin-Ioan Silaghi, Rumänien

Juryns motivering lyder; The film tells a powerful and inspiring story which denounces a conflictual andcorrupt political system in one day of the life of a small Russian town. Dima Nikitin, a young father and determined worker-student, goes against the social current with courage, honesty, humility and deep sense of responsibility. Through compelling acting and photography, the film paints a realistic portrait of radical goodness.

Synopsis: Dima Nikitin är en enkel och ärlig rörmokare som arbetar i en liten rysk stad. Förutom hans ovanliga integritet så finns det inget som skiljer honom från andra, fram tills en natt då rören i ett härbärge bebott av fyllon och utstötta spricker, med följd att de boende utsätts för fara. Alla boende behöver evakueras omedelbart men ingen bryr sig, så Nikitin får ge sig ut på en helnattslång odyssé för att bekämpa ett helt system av korrupta byråkrater.

Vid sidan av KinoRurik, festivalen i Uppsala med särskild inriktning på rysk film, och årets breda presentation av rysk film i Göteborg, så är det egentligen ganska glest mellan de ryska filmerna på den svenska biografierna. Synopis och juryns motivering väcker intresse. Radikal godhet, som juryn skriver, känns innerligen välkommet. Hoppas på svensk distribution snarast! Filmens namn, Durak, är för övrigt detsamma som på ett kortspel vanligt i öst. Spelet går ut på att bli av med alla sina spelkort, den sista spelaren som har kort kvar kallas Durak – idioten.

Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet