Roy Andersson och Sveriges dag i Venedig!


Nu har Roy Anderssons nya film haft galapremiär i Venedig. Vår representant i juryn för det ekumeniska filmpriset i Venedig, Tomas Axelson, var där. 

 

Roy på röda mattan. Foto: Tomas Axelson
Roy på röda mattan. Foto: Tomas Axelson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Idag presenterades Roy Andersson sin nya film En duva satt på en gren och funderade på tillvaron för Venedigfestivalens stora publik. Roy på presskonferens in VeniceUndervisningen av filmen kom den internationella publiken i stämning och både skrattade och faktiskt också applåderade åt vissa scener mitt i filmen. Som vid jazzkonserter när något särskilt lyckat solo får en varm applåd. Att döma av festivalpubliken så fungerade filmen och det kom också till uttryck under presskonferensen där många tackade Roy för sin nya film. Roy Andersson fick förklara hur denna film är löst uppfattad som den senaste delen av en trilogi, som börjades med Sånger från andra våningen (2000) och fortsatte med Du levande (2007). Filmen känns omedelbart igen som en Roy Andersson med sina bleksminkade äldre skådespelare som agerar lite sävligt och med stram enkelhet. Roy förklarade hur han ville hålla fast vid den fasta kameran och skapa tablåliknande scener med långa tagningar och mycket händelser inom själva bildramen, en film rik på bildinnehåll. – Jag är inspirerad av stora målarna, Brueghel, Rembrandt men också den tyske 30-talskonstnären Otto Dix med sin speciella färgskala.

 

Huvudrollsinnehavarna i En duva in VeniceFilmen i sig handlar om två relativt misslyckade försäljare av skämtartiklar. Deras huvudprodukter är löständer i plast, den klassiska skrattpåsen och en ansiktsmask med endast en tand. Under mottagningen efter filmen visade de två huvudrollsinnehavarna, Holger Andersson och Nils Westblom, prov på karaktärernas uppgivna humor och såg måttligt imponerade ut av filmfestivalen och smokingen de hade på sig. – Ett par brallor och en t-shirt hade väl räckt bra, sa Holger.

 

Jag kunde inte låta bli att följa Roy Anderssons entourage när de klev in i de kolsvarta festivalbilarna och åkte en kort sträcka på 80 meter, klev ur och besteg den röda mattan. Svenska filminstitutets Anna Serner fanns också på plats när Roy representerade Sverige med denna enda film i tävlingens prestigefulla urval. Av 1700 filmer är det endast 55 filmer utvalda till huvudtävlingen och på lördag avgörs om Roy Andersson lyckas knipa det Gyllene Lejonet, Il Leone d’Or.

 

 

 

Tomas Axelson

ThD/Universitetslektor i religionsvetenskap med medieinriktning

Assistant professor Religious Studies & Media, Högskolan Dalarna

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *