SVT-visning av Angelosvinnaren

Every Face has a Name

Varje ansikte har ett namn” (originaltitel Every Face Has a Name, 2015) av Magnus Gertten visas torsdagen den 22 april på SVT2 kl 20.00. Filmen vann Angelos -Svenska kyrkans filmpris vid filmfestivalen i Göteborg i år. Dokumentärfilmen går på djupet i ett historiskt filmmaterial om överlevare från andra världskrigets koncentrations- eller krigsfångeläger, vilka som flyktingar kommer till Malmö hamn efter räddningen. Den har också ett parallellt och brännande aktuellt samtida spår med anonyma flyktingar som överlevt en resa över Medelhavet och ankommer hamn på Sicilien. De många ansikten som filmen låter betraktaren möta tas ur anonymitetens förbipasserande brus till ett möte med ett namn, en person.

Filmen visas på SVT även den 25, 26 och 28/4.

Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet