Joakim Thörn prisad för sitt manus Ultimate Fails Compilation

Vid prisutdelningen på Kutens, f v Joakim Thörn och från juryn Beata Mannheimer, Helen Beltram-Linné och Inger Hansson Danared

Joakim Thörns manus Ultimate Fails Compilation har utsetts till årets vinnare av Efter Bergman-priset. Vinnaren presenterades på Kutens, Fårö, på torsdagskvällen under den pågående Bergmanveckan. En kväll som också bjöd på efterlängtad sol och rockabilly med The Orbitunes.

Juryns motivering:

”Liksom Bergman, utforskar manusförfattaren makt och ondska i en sluten miljö, men här på en spelplan med global publik.

Efter Bergmanpriset 2015 går till en film med tydlig vision som väckte stort engagemang hos juryn.

Stort grattis till Joakim Thörn och manuset Ultimate Fails Compilation (som du gärna får byta titel på).”

Synopsis: Jesper kastar sig ner för ett altanräcke och landar med huvudet före i en snöhög. Aldrig har han fått de andra att skratta så. I killgänget, där alla är 12 år, brukar de hetsa varandra att göra farliga grejer som de filmar och lägger ut på nätet. Men när Jesper gör saker som de andra inte vågar förändras allt. Samtidigt som han blir gängets leksak blir han också ett hot mot de andras status. Ultimate Fails Compilation är baserad på internetfenomenet med samma namn. I klipp med ”roliga” misslyckanden (t ex det här: https://youtu.be/Ujwod-vqyqA) som många gånger har mer än 100 miljoner visningar utsätter sig unga killar för risker förenade med livsfara. För vad är det som gör att Jesper bestämmer sig för att kasta ut med huvudet före 2 meters höjd?

Detta är en film om det maktspel som ofta ryms i vad många skulle kalla en lek. Vem har egentligen kontrollen? Den som vågar offra sig eller den som håller i kameran? Är Jesper en hjälte eller ett offer? Filmen utspelar sig i nybyggt bostadsområde någonstans i Sverige. Den rör sig mellan tragikomik och allvar. Tonen är naturalistisk men med ett minimaliskt bildberättande. Filmen är inspirerat av tre situationer, alla från olika Fails Compilations.

Klippen finns tillsammans här:

Juryn: Beata Mannheimer, Filmregion Stockholm-Mälardalen, Sanna Lenken, regissör, Ylva Liljeholm, Film på Gotland, Helen Beltram-Linné, Bergmancenter och Inger Hansson Danared, Svenska kyrkan.

Bakom Efter Bergman-priset står Film på Gotland, Bergmancenter på Fårö, Svenska kyrkan, Visby stift, Filmregion Stockholm-Mälardalen med stöd av Kameraten AB, Ljud & Bildmedia AB samt Independent Kostym.

Årets Efter Bergman-vinnare Joakim Thörn. Foto: Casper Hedberg
Årets Efter Bergman-vinnare            Joakim Thörn.
Foto: Casper Hedberg

Joakim Thörn är född och uppvuxen i Halmstad men bor numera i Stockholm där han arbetar som regissör och manusförfattare och driver det egna produktionsbolaget Made in Halmstad AB. Han är utbildad på Bergs School of Communication och kurser i film och dramaturgi. Thörn har regisserat ett stort antal reklamfilmer, skrivit manus och regisserat dramakomedin Fredrik2 för Strix, skrivit manus för SVTs humorprogram Morgonsoffan, dramakomedin #STHLM för Baluba. Joakims kortfilm Lekplats hade sin premiär på Göteborgs Filmfestival 2015.

Joakim Thörn har varit flitig som stand-up komiker och tillsammans med David Batra gjort böckerna Den som inte tar bort luddet ska dö och Det här var ju tråkigt.

Andra priser: Under skoltiden belönandes han i bland annat Art Directors Club of New York och British Design and Advertising Award. Han har vunnit P3:s tävling Humorhimlen. 2014 erhöll hans novellfilmsmanus Djurriket med Barnens stipendiefonds utmärkelse.

L8 december 14Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet