Angelos Svenska kyrkans filmpris

Vinnare Angelos Svenska kyrkans filmpris 2016 vid den 39:e upplagan av Göteborg Filmfestival

HOGIR HIRORI

Flickan som räddade mitt liv” (2016)

Hogir Hirori Foto: Mikael Ringlander
Hogir Hirori
Foto: Mikael Ringlander

Juryns motivering:

”Hogir Hirori är inte bara en betraktare utan låter sig engageras av konflikten i kurdiska Irak.

Ett medmänskligt val, som blir ett konstnärligt val, räddar även hans liv.

Beredd att ge vidare kameran och tolkningsföreträdet till andra ser

han var och en av oss som en medmänniska i Flickan som räddade mitt liv.”

En enig jury har utsett Hogir Hiroris film ”Flickan som räddade mitt liv” till vinnare av Angelos- Svenska kyrkans filmpris 2016. Mikael Ringlander, för femtonde gången juryns ordförande, kommenterar juryns val och att det åter är en dokumentärfilm som nått längst;

-En film som har det här engagemanget, nerven och intensiteten blir väldigt levande och det blir svårt att gå förbi den, och temat har en brännande aktualitet.

Ola Sigurdson, som också medverkat i juryn säger, -I filmen finns en tro på och kärlek till medmänniskan och ett hopp om att saker går att förändra. Den gör att jag ställer mig frågan; vad gör jag som medmänniska nu?

Priset delades av biskop Per Eckerdal ut den 2/2 på biografen Capitol.

JURY

Mikael Ringlander, juryns ordförande, präst och projektledare Kultursamverkan, Göteborgs stift. Ola Sigurdson, professor i tros- och livsåskådningsvetenskap, föreståndare för Centrum för kultur och hälsa, Göteborgs universitet. Neta Norrmo, producent vid Sveriges televisions kultur- och livsåskådningsredaktioner, filmare, konstvetare och utbildad curator inom film och video vid Akademi Valand.