Flickan visar vägen

flickan_somHogir Hiroris dokumentär Flickan som räddade mitt liv vann Angelos – Svenska kyrkans filmpris vid filmfestivalen i Göteborg tidigare i år. Filmaren och fotografen Hogir Hirori reste för ganska precis två år sedan till kurdiska östra Irak för att hjälpa till och för att filma vad som hände när IS anföll området. Tusentals och åter tusentals människor var tvungna att fly för att överleva, undkomma kidnappning eller tvångskonvertering. Filmandet började som frilansreportage men kom att bli något helt annat.

Hogir kände området, språket och hade själv varit på flykt som barn och ung innan han kom till Sverige, där han är bosatt och sedan ett antal år är verksam med TV- och filmproduktion. De kunskaperna och erfarenheterna, i kombination med hans varma och öppna personlighet gjorde att de människor han mötte lät honom och hans kamera få ta del av deras berättelser. Under resan kom Hogir att ställas inför situationer som manade honom att göra val, val som kom att bli oerhört betydelsefulla för både för honom själv och för människor han mött. Flickan som räddade mitt berättar om att valet att göra något för någon kan betyda allt.

Filmen finns fram till den 31:a januari 2107 tillgänglig på SVT Play  och har visats på TV och har två ytterligare sändningstillfällen, på SVT2 6 augusti kl 13.05 och 8 augusti vid midnatt. Den släpps idag på DVD och distribueras genom FilmCentrum.

Fotografen blir fotograferad Foto: Charlotte Wells
Fotografen blir fotograferad
Foto: Charlotte Wells

Intervju med Hogir Hirori hittar du HÄR.

Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet