Angelos, de tävlande filmerna

I tävlan om Angelos – Svenska kyrkans filmpris 2017

De filmer som nominerats i tävlan om Angelos Svenska kyrkans filmpris vid årets filmfestival i Göteborg är nu presenterade. De är till antalet sexton och är både spelfilmer och dokumentärer uttagna bland kommande svenska premiärer. Som under de senaste åren kommer vinnaren att offentliggöras och priset delas ut vid filmens första visningstillfälle under festivalen.

De nominerade är

Ouaga girls Theresa Traoré Dahlberg

Shapeshifters Sophie Vuković

Citizen Schein Kersti Grunditz Brennan, Jannike Åhlund, Maud Nycander,

Dröm vidare Rodja Sekerzök

Exfrun Katja Wik

Epifanía Anna Eborn och Oscar Ruiz Navia

Prison sisters Nima Sarvestani

Den enda vägen Manuel Conchas

Rum 213 Emelie Lindblom

Trafikljusen blir blå imorgon Ragnhild Ekner

Min mor Maj Wechselman

Vykort från Petrokemin Simon Borka Gunnarsson

The Intertia Variations Johanna Saint Michaels

Ingen tid för kärlek Bengt Löfgren och Bo Sjökvist

Pearl of Africa Jonny von Wallström

Sameblod Amanda Kernell

I årets jury ingår

Mikael Ringlander, ordförande i juryn.

Präst, projektledare för Kultursamverkan Svenska kyrkan Göteborgs stift och en av projektledarna för Svenska kyrkans kultursatsning Se Människan. Tidigare pressfotograf.

Caroline Krook, seniorbiskop i Svenska kyrkan, ordförande för Sigtunastiftelsen, författare och föredragshållare med stort intresse för kultur och socialetik. Tidigare biskop i Stockholms stift, domprost i Stockholm domkyrkoförsamling vilken inledde sin prästgärning som fängelsepräst i Kirseberg Malmö.

Roland Hedlund Projektledare och producent på SVT under åren 1970 till och med 2013. Har arbetat med bl a Hem till byn, Ett dockhem, Charlotte Löwensköld, Röd snö, Vem Vet Mest? och På spåret. Var en av initiativtagarna/konstruktörerna till Doobidoo.