Seminarium Fokus Gudar och människor

Till filmfestivalens fokustema Gudar och människor är Svenska kyrkan medarrangör till två seminarier.

Fokus Gudar och människor – Är det möjligt att filma Gud?

Plats: Auktionsverket Kulturarena, Tredje Långgatan 9, Göteborg

Tisdag 31/1 kl. 17.00-17.45 Sedan filmens födelse har den varit tätt sammankopplad med religion och tro. Ingmar Bergman, Pier Paolo Pasolini, Mohsen Makhmalbaf och Kim Ki-duk är bara några av alla filmskapare som brottats med sin egen tro eller intresserat sig för teologi och religionsutövning. I årets fokus Gudar och människor visas en rad nya filmer som anknyter till tro och religion på olika sätt, och festivalen arrangerar även filmvisningar i en kyrka, en synagoga och en moské. Men vilken är religionens roll i den samtida filmkulturen, och vilken är filmens roll i religionen? Hur har tro, gudar och religion skildrats i filmhistorien och vad har fungerat – och inte fungerat? Vi har samlat en kvintett kunniga personligheter, med olika tro och expertis, för att dela med sig av sina perspektiv på film och religion. Medverkande: Ola Sigurdson, teolog och professor i tros- och livsåskådningsvetenskap; Anita Goldman, författare och journalist; Mohammad Muslim, imam och föreläsare, doktor i religionsvetenskap; Göran Greider, författare, poet, journalist; Yael Feiler, teaterregissör, dramaturg och översättare, forskare och universitetslektor vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid GU. Moderator: Anna Lindman, journalist och programledare, med inriktning på religions- och livsfrågor.

Arrangör: Seminariet genomförs i samarbete mellan Göteborg Filmfestival och Svenska kyrkan Entré: Festivalpass

Fokus Gudar och människor – Tro och politik

Plats: Auktionsverket Kulturarena, Tredje Långgatan 9, Göteborg

Onsdag 1/2 kl. 13.00-13.45

I årets fokus Gudar och människor visas filmer som på olika sätt handlar om tro och religion, och i detta samtal medverkar några av regissörerna. Hur arbetar de med att skildra ett så mångfacetterat och känsloladdat ämne som religion på film; vilka är möjligheterna, utmaningarna och svårigheterna? I Son of Joseph anspelar Eugène Green på den bibliska familjehistorien. Omar Regan har gjort American Sharia i filmbolaget Halalywood, som han startat för att motverka fördomsfulla bilder av muslimer och islam. Elisabeth E. Schuchs The Book of Birdie utspelar sig i ett kloster och i The Preacher berättar Magdi Ahmed Ali om samspelet mellan en muslimsk predikant och de egyptiska myndigheterna. Här möts de i ett samtal om religion, politik och film. Medverkande: Eugène Green regissör (Son of Joseph); Omar Regan regissör (American Sharia); Magdi Ahmed Ali regissör (The Preacher); Elisabeth E. Schuch regissör (The Book of Birdie). Moderator: Neta Norrmo, filmare, journalist och curator.

Seminariet hålls på engelska och genomförs i samarbete mellan Göteborg filmfestival och Svenska kyrkan. Entré: Festivalpass