Dröm vidare

Rojda och Caroline kompr
Rojda Sekersöz tar emot Angelos-ikonen av biskop emerita Caroline Krook vid prisceremonin på biograf Draken i Göteborg. Foto: M. Ringlander

Vintern och våren är en festivaltät månad på filmfronten. I skiftet mellan januari och februari kan filmvänner glädja sig åt det rika och omfattande film- och seminarieprogrammet under den internationella Göteborg Film Festival, den mest omfattande filmfestivalen i Norden. Under dagarna precis före festivalen invigs så har juryn för Angelos Svenska kyrkans filmpris genomfört sitt arbete för att kunna presentera sitt val av vinnare vid filmens första screening under festivalen, då som en överraskning för filmteam och regissör. I år skedde det inför en helt fullsatt salong på Göteborgs paradbiograf Draken redan under festvalens andra dag. Biskop emerita Caroline Krook var den som delade ut vinnardiplomet och en Angelos-ikon av Erland Forsberg till allmänt jubel under prisceremonin i samband med premiärvisningen Dröm vidare av långfilmsdebuterande regissören Rojda Sekersöz.

Så här motiverade juryn sitt val;

Svenska kyrkans filmpris 2017 går till filmen Dröm vidare för den trovärdiga skildringen av en ung kvinnas kamp att finna sin identitet och att orka vara den trogen. Regissören Rojda Sekersöz långfilmsdebut imponerar i skildringen av vänskapsrelationer på gott och ont och visionen av att det aldrig är för sent att börja på nytt.

Filmen går på biografer runt om i landet.