Mar 15

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2014

038Under veckansom gått har juryn för Svenska kyrkans Ungdomsfilmpris arbetat intensivt med vaska fram en vinnare. Beatrice, Linda-Marie, Annika och Peter som ingick i juryn har fastnat för den brittiska filmen Leave to Remain ( 2013) av Bruce Goodison. Det är en fantastisk film om en grupp ensamkommande flyktingbarn i England.

-Den skulle lika gärna kunna ha utspelat sig  i Sverige, sade en yngling från Somalia som varit i vårt land i 2 år, som jag talade med efter filmvisningen. Han kunde känna igen mycket trots att filmen utspelar sig i England och han själv befinner sig i Sverige. En tyngdpunkt i filmen ligger på hur berättelser formar allt; att ha en trovärdig historia utifrån förutfattade meningar och som är i samklang med gällande lagstiftning på något sätt tycks viktigare än sanningen för att få uppehållstillstånd. Goodison har tagit fram manus till filmen tillsammans med asylsökande unga personer som han intervjuat. Ett flertal unga personer, som är med i ett filmprojekt som buff 14 024regissören drivit, har arbetat med filmen. Flera av de ledande rollerna spelas av ensamkommande asylsökande ungdomar, helt utan filmvana. En av dem som medverkar i Leave to Remain, Noof Ousellam som spelade ”Omar”, fanns på plats i det vackra Gamla Rådhuset i Malmö för att ta emot priset ut biskop Antjes hand.

 

 

 

 

Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet

Mar 11

BUFF 2014, Film i världsklass, har öppnat

Den 31:a Barn- och ungdomsfilmfestvialen BUFF; i Malmö har öppnat.

Som invigningsfilm visades Resan till fjäderkungens rike ( Beyond Beyond, 2014) av den danske regissören Esben Toft Jacobsen . Enfjäderkungen affisch_l bildmässigt mycket tilltalande 3d film, Sveriges första steroeskopiskt animerade. Här får man genom kaninen Johan, hans familj och andra varelser följa med på ett vindlande äventyr, på land och vatten. Bus och skratt varvas med svåra frågor som död och saknad, att följa regler eller ifrågasätta det invanda, att tro på att det omöjliga är möjligt, allt när saknaden efter mamman som hamnat i ”Fjäderkungens rike” blir för stor. Det handlar också om att våga släppa taget och acceptera det man måste.

Visuellt är filmen oerhört väl genomförd, den är sin egen men det finns drag av både ”Körsbärsdalen” och Miyazaki. Tidvis är det halsbrytande inte helt logiska vändningar, och det är ibland lite väl läskigt för den unga publiken i salongen, men på vägen ut från biografen låter det som om de unga besökarnaär nöjda. Det är även jag. Filmen har biopremiär 21 mars.

Se trailer

Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet

 

 

 

Mar 11

Kommentar, Godheten

Tomas Axelson kommenterar här vidare debattartikeln om Godheten.

Att filmen Stefan Jarls film Godheten fick Svenska kyrkans filmpris vid Göteborgs filmfestival var mycket bra. Juryn formulerade en välavvägd och nyanserad förståelse av Stefan Jarls mångbottnade berättelse som rörde sig mellan en allvarlig kritik mot sakernas tillstånd och en befriande humor om något så svårskildrat som mänsklig girighet. SVT har beslutat att inte visa filmen före valet. En del av svagheten med ett sådant beslut diskuteras i den debattartikel som publicerades i Svenska dagbladet fredag 7 mars.

Sveriges televisions ansvarige utgivare Agneta Perman försvarar i en replik beslutet men bekräftar samtidigt den hållning som kritiken riktade in sig emot, nämligen en överdriven ängslighet och en oförmåga att skilja mellan en partipolitisk inlaga och livsnödvändig idekritisk diskussion om samhällets framtid.  Läs mer

I filmen skildras mänsklig girighet som ett hot mot vår gemensamma överlevnad. Forskarna som framträder i filmen heter Richard Wilkinson och Kate Pickett, från University of York, och har skrivit den uppmärksammade boken Jämlikhetsanden (2010). Bokens perspektiv har under de senaste åren långsamt rört sig ut i en bred samhällsdebatt, även i Sverige som till exempel i filmen Godheten. För den som är intresserad av den övergripande frågan om hur vi människor får samhällen att överleva för alla på längre sikt, inte bara de ytterst rika tipsar jag om den hemsida där Kate Pickett och Richard Wilkinsson skapat ett forum för dessa framtidsfrågor. Deras statistiska data från 23 länder runt om vår jord – inklusive Sverige – har sprängkraft och relevans för alla som funderar över hur jordens resurser ska räcka och hur ett värdigt mänskligt liv ska levas. Det fina i kråksången är att också de rika och mest välbeställda enligt Pickett och Wilkinson mår bättre om samhället organiseras mer jämlikt. Gå till hemsidan

Debatten behövs!

 

Tomas Axelson Nylle 120614Tomas Axelson

Universitetslektor i religionsvetenskap med medieinriktning

Högskolan Dalarna

Mar 9

Godheten i TV

Godheten-Poster-210x300

I fredags publicerades en debattartikel under Svenska Dagbladets rubrik Opinion. Den handlade om SVTs beslut att inte sända Stefan Jarls systemkritiska film Godheten före valen detta supervalår. Rätt eller fel? Undertecknarna tycker det är fel. Läs varför i debattartikeln som blev Svenskans mest delade den dagen här:

Filmen Godheten mottog Svenska kyrkans filmpris vid Göteborg International Film Festival förra året, med motiveringen ”Med övertygande allvar och humor skildrar Stefan Jarl i ’Godheten’ vårt penningstyrda samhälle där människan och livets värden marginaliseras. ’Godheten’ får oss att se det vi förlorar.”

Under 2013 års Bok och Biblioteksmässa hölls också ett panelsamtal på Svenska kyrkans Se Människan-scen, med filmen som utgångspunkt där Stefan Jarl, Kajsa Ekis Ekman, Andreas Cervenka, Caroline Krook, Marit Kapla medverkade.

Mikael Ringlander, präst och projektledare för Se Människan och verksam för Kultursamverkan Svenska kyrkan Göteborgs Stift svarar så här när jag frågar om varför han anser att filmens frågor är viktiga, sett ur teologiskt perspektiv – Den tar på ett tydligt sätt upp hur ex girighet blivit en normalitet. Och även om det finns många så kanske det räcker med bara den enda ingången. Just det upplevde jag själv som drabbande med filmen, den pekade inte ut – den pekade mot mig, min girighet också. Den ställde den jobbiga frågor; Och hur lever du? Hur mycket behöver just du, egentligen? Det gör ont när spegeln som hålls upp visar en bild man varit blind för eller ointresserad av. Frågor som har en moralisk aspekt är något mer än ett partipolitiskt ställningstagande. Det kan vara starten för en vidare diskussion om det goda samhället, oavsett politisk färg. Because we´re worth it.

 

Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet

 

 

Mar 8

Efter Bergman – en tävling för kortfilmsmanus

Bild:Thomas Fröhling

Bild:Thomas Fröhling

Efter Berman – en manustävling för frågorna som går på djupet

 

Sedan några år är Svenska kyrkan en dem som sponsrar Bergmancenter och Film på Gotlands tävling Efter Bergman, en tävling om bästa kortfilmsmanus.

De manus som skickas in till tävlan skall ”vara inspirerat av Ingmar Bergmans filmiska verk, stil eller tematik och vara angeläget för vår tid”. Med andra ord, handla om de frågor som går på djupet kring det viktigaste i livet.

Skriver manus du? Känner du någon som gör det?  På Bergmancenters hemsida finns mer att läsa. Tävlingen tar emot bidrag till den 1 april. Priset består av ett produktionsstöd på 140.000kr. Det delas ut under Bergmanveckan på Fårö, som i år pågår mellan den 23-29 juni.

 

Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet

 

Mar 8

HallåHallå (kära barndom)

Beatrice Lönnqvist har sett ”Hallåhallå” av Maria Blom. Det blev en stund av nostalgi och igenkänning men också frustration över ojämnheten.

Hallåhallå affischFör nästan exakt tjugo år sedan lyfte jag studentmössan och sjöng om de lyckliga dagar  i Falun. Strax efteråt flyttade jag och jag har inte återvänt. Under mina gymnasieår i Falun tillbringade jag mycket tid på biblioteket, det gör personerna i filmen ”Hallåhallå” också. När jag ser de scenerna känner jag igen mig och jag kan till och med känna doften av böckerna. Det är en ljuvlig känsla.

”Hallåhallå” handlar om en medelålders kvinna, Disa  med två barn som har blivit lämnad av sin man. När vi möter henne är honi processen av att acceptera det och på något vis gå vidare. Disa är finlandsvensk och inflyttad, ett dubbel utanförskap som hon behöver hantera. I berättelsen hittar hon nya och oväntade vänner, lär känna sig själv och finner någon slags ro i sin nya situation.

Det är en varm berättelse om överlevnad när livet blir som det blir och om vänskap. Behållning för mig är rent nostalgisk. Min mamma jobbade natt på lasarettet – det gör Disa med. De scenerna är som hämtade ur verkligheten. Helt underbart tycker jag. Dessutom är Ann Petrén en medarbetar på sjukhuset och hon briljerar som alltid. Hon sopar liksom mattan med de andra.

Det är också filmens problem, den kantrar i regi så vissa scener kommer av sig, andra blir plumpa fast de kunde blivit roliga. Det är som om filmen inte ”sätter sig” i mig utan spelar lite utanpå känslor och engagemang. Det är mysigt och nostalgiskt men inte mycket mer än så. Lite trist efter den utmärkta ”Masjävlar”.

Beatrice Lönnqvist

Präst i Botkyrka församling

Mar 4

Kulturstipendiaters film på Tempo

Kulturstipendiater visar klipp från sin film på work-in-progress

Shaon Chakraborty foto: RÅfilm

Shaon Chakraborty
foto: RåFILM

   Ett av Svenska kyrkans kulturstipendier 2013 gick till de unga filmarna Shaon Chakraborty (regi),  Anna Persson (regi) och Anna Weitz (producent) för dokumentärfilmen Förvaret. Nu medverkar de på dokumentärfilmfestivalen Tempo under work-in-progress dagen, onsdagen den 5 mars. Då visas delar av den råklippta filmen på Bio Rio i Stockholm och de finns alla tre med på scen för att berätta om sitt arbete och om de klipp som visas.Om filmen

Förvaret – en dokumentärfilm inifrån en låst institution där personer med beslut på att de inte får stanna i Sverige förvaras i väntan på tvångsavvisning.Personal och förvarstagna befinner sig nära varandra dygnet runt.

Anna Weitz foto: RÅfilm

Anna Weitz
foto: RåFILM

Med tålmodighet och engagemang visas en sorts samtida vardag fram, en vardag som är allt annat än vardaglig. Filmen visar från insidan en verksamhet och verklighet som är okänd för många av oss.

Anna Persson foto: RÅfilm

Anna Persson
foto: RåFILM

Tempo pågår mellan 4 – 9 mars på olika platser i Stockholm, bl a Bio Rio, Victoria och Moderna Museet.

Läs mer om den 15-års firande dokumentärfilmsfestivalen på http://tempofestival.se/

 

 

 

 

Charlotte Wells

Handläggare för kultufrågor, Kyrkokansliet

 

 

 

 

 

 

 

 

Feb 24

Berlinvinnare

Filmfestivalen i Berlin har avslutats och vinnarna av INTERFILMS ekumeniska filmpriser har utsetts.

Den internationella filmfestivalsäsongen börjar med den stora festivalen i februari i Berlin, säger många. Ur svenskt perspektiv säger vi kanske att festivalsäsongen börjar i januari i Göteborg. Hur det än förhåller så kan vi vara säkra på att många av filmerna som prisas vid festivalerna kommer att nå oss längre fram. Kyrkliga priser delas av Interfilm ut för filmer i tre av Berlinfestivalens olika sektioner.

Under årets Berlinale, den 64:e i ordningen, fick vi möta Interfilms ekumeniska jury vid ett festligt mingel vid EKD. Den ekumeniska juryn utgjordes av Dirk von Juteczenka, Tyskland; Karel Deburchgrave, Belgien; Gariella Lettini, USA; Thomas Schüpbach, Schweitz; Christoph Strack, Tyskland; och Antionio Urrata, Ita.

Vinnare av det ekumeniska priset i Berlinalens tävlingssektion blev den tyskfranska samproduktionen Kreuzweg/ Stations of the Cross (2014) av Dietrich Brüggemann.  ”Fjortonåriga Maria växer upp i en strängt katolskt miljö och försöker förstå vad det betyder att ge sitt liv till Gud. De 14 filmscenerna har modellerats efter Korsets väg (Via Crucis) och filmats i statiska tablåer med knappt några kamerarörelser eller musik. De ger ett porträtt av de destruktiva aspekterna som finns inom all sorts fundamentalism men leder oss också till en reflektion över vad medlidandet i tron kan ha för innebörd.”

Ekumeniska juryns särskilda omnämnande ger till den redan omskrivna brittiska filmen ‘71 (2014) av Yann Demange. ”En vanlig brittisk soldat fångad i det apokalyptiska inferno som Belfast utgör försöker desperat hitta tillbaka till sitt förband. Kommer han att hitta några barmhäriga samariter bland de protestantiska lojalister eller bland de katolska nationalister som kan hjälpa honom i denna akuta situation? Även om den utspelar sig i en specifik historisk kontext så har denna berättelse en universell relevans då den fördömer våldets meningslöshet.”

I Panoramasektionen gick priset till den brittisk/irländska Calvary (2014) av John Michael McDonagh. ”En irländsk katolsk präst får under en bikt veta att han bara har en vecka kvar att leva innan har kommer att bli dödad. Kommer hans moraliska integritet att leda honom att bära sin kyrkas synder? Flera allvarliga ämnen hanteras med en svart humor. Bredan Gleesons skådepeleri kommer att bli en framtida klassiker i en kanon av filmpräster.”

Triptyk (2013) av Robert Lepage, Kanada fick det särskilda omnämnandet. ”Påverkar förändringar i hjärnan våra själar? Filmen undersöker denna fråga utifrån tre olika narrativ om vad och hur vi hör och hur vi förstår. Denna högst bildmässiga meditation erbjuder tankeprovocerande observationer om musik, religion, medicin och hörselsinnet.”

Och slutligen Forumsektionens pris till Sto Spito/At Home (2014, Grekland/Tyskland) av Athanasios Karanikolas. ”Nadja, en georgisk migrant, arbetar som hushållerska, utan tillgång till sociala rättigheter i en grekisk överklassfamilj. Under åratal har hon varit som en del av familjen – men plötsligt diagnosticeras hon med en diagnosticeras med en allvarlig sjukdom ungefär samtidigt som familjefadern får ekonomiska svårigheter. Filmen lyfter kvinnan i samhällets marginalers inneboende värdighet

 

Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet

Feb 18

Kyrkan mitt i byn och tio framgångsrika filmfestivalår!

Tomas Axelson lämnar här sin andra och avslutande rapport från filmfestivalen i Arjeplog.

Kyrkan i Arjeplog. Foto: Tomas Axelson

Kyrkan i Arjeplog. Foto: Tomas Axelson

I Arjeplogs träkyrka, vacker belägen på ett näs mitt i Hornavans vattensystem, firades temagudstjänst i filmens tecken. Gudstjänsten på söndagens morgon varvade filmens språk med psalmval. Skådespelaren Claes Ljungmark jämförde de små löften om livet som görs från en teaterscen med det stora hopp som besjungs i psalmen 119 där löftet formuleras om en frälsare som aldrig viker från vår sida.

Biskopen i Uppsala stift Ragnar Persenius inspirerades av berättelser som skildrar när någon ser nya möjligheter, där människar återförenas, där svårigheter övervinns, när någon följer sin inre övertygelse. Biskopens eget val av psalm; 251 Vart jag går i skogar berg och dalar gav gudstjänsten bilder av stor trygghet och förvissning. Själv fick jag välja min favoritpsalm 530; En dunkel örtagård jag vet vars port jag ofta nalkas, som i tre scener  visar konkreta bilder av en hemlighetsfull vän, en frisk vattenkälla och en gammal väg att gå. Filmens språk och psalmens bilder blandas i Arjeplogs filmgudstjänst.

Mariakören. Foto: Tomas Axelson

Mariakören. Foto: Tomas Axelson

Mariakören sjöng ledmotivet till Gladiator där en vemodig sorgesång av kvinnoröster förändras till en stark vokal hyllning om en port som öppnas efter livets slut. I Arjeplogs kyrka uppstod en fusion av sällan skådat slag, där olika gränstillstånd möts och blandas.  Gudstjänstrummets liturgiska värld mötte de fiktiva världar vi bär inom oss som minnen av filmscener. De emotionella filmspåren gavs genom körsången i kyrkorummet en ny riktning på ett fascinerande och gränsöverskridande sätt.

På söndagkvällen avslutades 10 års festivalarbete där Svenska kyrkan i Arjeplog gått från första årets 350 biljett till årets mer än 2000 biljetter. En hel bygd har tagit församlingsprästerna Ingrid Holmström Pavval och Niklas Westlings idé till sitt hjärta. I en känsloladdad och mäktig musikalisk final framfördes musikgruppen GRUS tillsammans med Maria Lundkvist och fadern Bert Owe Lundkvist och döttrarna Alva och Nora ett program som varvade ledmotiv ur filmer med dikter och sånger. Kommunalrådet i Arjeplog Britta Flinkfeldt Jansson höll ett avslutande tal och riktade kommunens tack till denna festival som vuxit till en gemensam angelägenhet för en hel bygd. Till och med en ungersk testbilförare blev engagerad i karaktären Sallys björnbalett.

En ung samisk flicka Stina Pavval jojkade en tacksång som knöt samman hela  festivalupplevelsen, där spår av uråldrig samisk religiositet blandades med den moderna tidens fiktion, allt sammanhållet av ett öppet kyrkorum.

Läs mer om festivalen i Piteå tidning. http://www.pitea-tidningen.se/arjeplog/

Tomas Axelson Nylle 120614Tomas Axelson

Universitetslektor i religionsvetenskap med medieinriktning

Högskolan Dalarna

Feb 16

Arjeplog filmfestival Tro, film & kärlek firar 10 år!

Filmfestivalen i Arjeplog firar i år 10-års jubilem. Tomas Axelson kommer här med en första rapport från den nordliga filmfesten.

arjeplog snöFilmfestivalen i Arjeplog firar sitt 10-årsjubileum med ett massivt uppbåd av filmer och filmgäster. Festivalens speciella ambassadör, skådespelerskan Maria Lundqvist, invigde festivalen framför ett bildspel mot en snöfilmduk och hälsade festivalens särskilda gäster välkomna; Ann Petrén, Robert Gustafsson, Suzanne Reuter, Claes Ljunmark,  Malin Arvidsson och Rafael Edholm. En tradition har blivit att varje år ha besök av en biskop och Ragnar Persenius, Uppsala stift hälsades särskilt välkommen som årets gäst.

Se hela programmet på filmfestivalens  hemsida http://www.arjeplogsfilmfestival.com/

Årets tema var feel-good med filmer som filmgästerna själva hade valt och introducerade. Suzanne Reuter talade om sitt filmval En oväntad vänskap och Malin Arvidsson diskuterade Little Miss Sunshine. Maria Lundkvist hade valt Dagboken och Ann Petrén förklarade varför Svart katt, vit katt berörde henne. Robert Gustafsson gjorde en prestation redan i resandet från Berlin och en visning av 100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann i en salong med 1500 platser på fredagen till visningen i Arjeplog ett dygn senare, med efterföljande samtal.

arjeplogentreFestivalen har utvecklats till en samlingsplats för återkommande festivalbesökare från inte bara Arjeplogs kommun med drygt 3000 invånare, utan också från Arvidsjaur, Piteå, Luleå och Umeå. Festivalens två drivande krafter i Arjeplog, prästerna Niklas Westling och Ingrid Holmström Pavval tror att festivalen har sålt ca 2000 biljetter vilket är en mäktig manifestation för filmintresset runt denna unika festival i Svenska kyrkans regi.

 

 

 

Tomas Axelson Nylle 120614Tomas Axelson

Universitetslektor i religionsvetenskap med medieinriktning

Högskolan Dalarna