Församlingens utmaningar och kyrkans framtid

Jonas Bromander är chef för analysenheten i kyrkokansliet i Uppsala. Han är en uppskattad föreläsare som klär kyrkostatistiken i målande beskrivningar. Jonas Bromander lägger samman ett omfattande material och gör framtidsspaningar som väcker intresse.

Screenshot 2014-04-02 22.02.49Tidigt våren 2014 stod Jonas Bromander framför ett stor skara kyrkoherdar samlade till Kyrkoherdeforum i Uppsala. Nu har han ställt de bilder han använde i sin föreläsning till Uppdrag Förtroendevalds förfogande.

Det är 23 innehållsrika och tankeväckande bilder. De flesta talar för sig själva, även om det förstås finns ännu mer att berätta om och kommentera kring orden, siffrorna och grafiken. Någon bild skulle kanske behöva Jonas Bromanders förklaring, för att hela öppna sig för betraktaren.

Församlingens guide till omvärldsanalys, är en bok med Jonas Bromander som författare. Boken har en rolig undertitel: Att navigera genom dimma med klocka och bananskal. Det var Verbum som gav ut boken 2005. Köp den här

Om medlemskapet i Svenska kyrkan har Jonas Bromander skrivit (minst) två böcker. Medlem 2010 heter den senaste och den redovisar en riktigt stor undersökning med frågor till 10.000 medlemmar. Följ länken till en artikel som presenterar boken. Läs en sammanfattning av boken, som är utgiven på Verbum förslag 2010, här.

Jonas Bromander

Se en video där Jonas Bromander om de senaste stora medlemsstudierna där tusentals 16-75-åringar svara på en mängd frågor. Det är en inspelning från Kyrkodagar 2012 Sollentuna, arrangerade av nomineringsgruppen POSK. Här delar han siffror om vad medlemmarna vill att kyrkoråd och församlingsstyrelse ska prioritera, lägga kraften på och använda medlemsavgifterna till.

Foto: Magnus Aronson Svenska kyrkans bildbank IKON