Video: Tro som ett frö

”Om en församling ska leva tror jag att anställda och förtroendevalda behöver vara med och fira gudstjänst.” skriver Fredrik Modeus i kapitel 2 Församlingens grundläggande uppgift, i handboken Uppdrag Förtroendevald.

Tro som ett frö Uppdrag FörtroendevaldGudstjänsten är kyrkolivets centrum, som det står i kyrkordningen. Och att fira gudstjänst hör till församlingens grundläggande uppgift.

Se videon ”Tro som ett frö” och hör Carolina Johansson berätta om sin väg till tro i vuxen ålder; till dopet och gudstjänsten. Omkring gudstjänsten ska kyrkoråd och kyrkoherde samverka. Och om det finns flera församlingar i pastoratet, då ska även församlingsrådet ingå i ett arbete i samverkan, som handlar om att utforma en levande gudstjänst.