Alla pastorat ska ha en aktuell församlingsinstruktion

För alla församlingar inom Svenska kyrkan ska det finnas en aktuell församlingsinstruktion. Förra året och i år 2014 har nyheter i Kyrkoordningensom påverkar församlingsinstruktionen börjat gälla:

• Det pastorala programmet ska behandla barnets perspektiv utifrån en barnkonsekvensanalys.
  • Församlingsinstruktionen ska vara gemensam för två eller flera församlingar som ingår i samma pastoratet. Kyrkorådet ska skriva förslag till församlingsinstruktionen efter samråd med församlingsråden.
  • Det ska stå i församlingsinstruktionen hur ansvaret för församlingens grundläggande uppgift är fördelat mellan församlingarna och pastoratet.
  • I församlingsinstruktionen ska det stå hur de befattningar som präst som ska finnas inrättade i huvudsak disponeras.
  • Det är kyrkofullmäktige som beslutar om församlingsinstruktionen.

Tidsplanen för ett påbörjat eller kommande arbete med att skriva nya församlingsinstruktioner eller uppdatera vad som redan finns, ser olika ut. Inom varje stift bestämmer man sin ordning för församlingarna som ingår i just det stiftet.

I Härnösands stift ska församlingarna senast i mitten på juni 2014 rapportera till stiftskansliet hur man lägger upp processen för att nå fram till en ny eller förnyad församlingsinstruktion. Och senast  31 december nästa år, 2015 ska alla församlingar och pastorat i Härnösands stift ha lämnat sin nya församlingsinstruktion till domkapitlet.

Samma ordning gäller i alla stift: Det är domkapitlet som utfärdar församlingsinstruktioner. Det är först när de passerat genom domkapitlen med ett godkännande som de gäller.

Stiftskanslierna kan fungera som rådgivare till församlingar och på olika sätt ger stiftsmedarbetarna församlingarna hjälp i processen. Västerås stift, Luleå stift, Göteborgs stift och Härnösands stift har tagit fram material till hjälp.

Vad är en församlingsinstruktion?
Församlingsinstruktionen är styrdokumentet  som berättar om hur man lokalt valt att utföra den grundläggande uppgiften; att bedriva gudstjänst, undervisning, diakoni och mission. Dokumentet ska vara levande och förnyas i takt med att församlingens verklighet förändras. På församlingsinstruktionen ska de årliga verksamhetsplanerna med budget kunna hängas upp.

Biskopen ska vid sina visitationer kunna använda sig av församlingsinstruktionen för att utföra sin tillsyn, och det ska även domkapitlet.

Hjälpredor från Härnösands stift  Följ länken och hitta dem för nedladdning i webbsidans högerspalt.

Verktygslåda från Luleå stift I andra änden av länken finns exempel på församlingsinstruktioner och mallar

Inspirationsmaterialet ”Med karta & kompass” från Västerås stiftHitta komplementet till ”Domkapitlets instruktion för utarbetande av församlingsinstruktion”.