Kunskap om hjärnan nyckel till bättre ledarskap

– Låt oss som är chefer i Svenska kyrkan dra vårt strå till stacken till ett hållbart arbetsliv, så att medarbetare inte ska behöva välja mellan yrkesliv eller privatliv när tillvaron frestar på, betonar Helén Källholm VD på Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation. Och hon säger det i egna tidningen Ducatus nya nummer..

Chefskap är temat för Ducatus denna gång och tidningen berättar om de senaste forskningsrönen om hur viktiga goda relationer på en arbetsplats är för att medarbetarna inte ska hamna i social stress.

I tidningens avdelningen Korridorsnack förklarar vetenskapsjournalisten Marie Ryd med utgångspunkt i kunskap om hjärnan varför det måste till en hel del snack för att det ska bli någon verkstad.

Nye domprosten i Karlstad, Harald Cohén, berättar att han gärna vill se sin chefsroll som konfirmandledarens.

– Konfirmander är ärliga och raka och knusslar aldrig med vad de tycker. De kräver ärlighet tillbaka och kan ta tydliga och raka besked.

Ducatus kan läsas både på paper och på nätet. Adressen till nätupplagan är www.ducatus.se Logga in med användarnamn: ducatus@svenskakyrkan.se, och lösenord: press