Om fasta och närvaro

Så här på fettisdagen frossas det i semlor. Allt för att äta upp sig inför fastan. Då gäller det att avstå. Men från vad? Somliga äter inte kött. Andra dricker inte vin. Går inte på bio, struntar i facebook och andra sociala medier. Kan säkert vara nyttigt. Inte minst nyhetsfasta kan i dessa tider vara välgörande.

Men jag kan inte släppa frågan, för vems skull?

Det lär väl inte ha undgått någon att min bok om sinnlighet och Luther nu är klar. Om inte  se  http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=646683

Luther hade fastat mycket i sitt liv. Men han blev aldrig övertygad om att det var bra. Varken för dig som människa eller för Gud. Om en människa kände sig ansatt av tvivel och missmod var fasta det sämsta hon kunde ägna sig åt. Det gjorde bara allting värre. Att söka upp goda vänner var mycket bättre. Att äta och dricka, sjunga och vara glad tillsammans med andra var hans råd för att driva missmod och Satan på flykten.

När han vågade tro att han var älskad just som han var, bejakade han en sinnlig närvaro.  Vad betyder det idag? Ja även om Svenska kyrkan kallar sig för en evangelisk luthersk kyrka så betyder det inte att Martin Luther ska ha utslagsröst för vad som är rätt eller fel. Det finns många goda skäl till att inte äta kött till exempel. Ett är att maten räcker till många fler, ett annat handlar om djurens väl. På samma sätt finns goda argument för att dricka mindre eller ingen alkohol. Men Luthers poäng att detta inte har så mycket med Gud att göra står sig.

Som människor behöver vi vara rädda både om djuren och om våra egna kroppar.Men i Guds ögon är du älskad just som du är. Fastande eller inte.  Den stora faran som Luther varnade för var inkröktheten kring det egna. Så kanske behöver vi inte fokusera så mycket ¨på om eller hur vi fastar. Snarare på att våga släppa taget om det egna. Så att vi upptäcker medmänniskan bredvid. Nära eller långt borta. Tror det är det fasteinsamlingen handlar om. Att se medmänniskan och det hon behöver.