Världens kurs, del 4

Härnösands domkyrkoförsamling har haft en studiecirkel inom ramen för det globala racet, här följer en rapport:

Ikväll (25/9) hade vi än en gång Kyrkans Unga i våra ungdomslokaler. Och än en gång så hade vi ”Världens kurs” på schemat. Det handlade denna gång om delande och även internationellt arbete. Varför är kyrkan aktiv internationellt? Hur jobbar kyrkan internationellt? Varför delar vi med oss? VAD delar vi med oss av? Dessa frågor fick vi lite mer inblick i under kvällen.

Vi började med en fyra-hörnsövning, där man fick ta ställning i två frågor: ”Vad är viktigast att dela med sig av?” och ”Vad är jag bäst på att dela med mig av?”. Alternativen var samma till båda frågorna: 1. Kunskap/erfarenheter 2. Saker/pengar 3. Tid 4. Öppet hörn. Det blev intressanta diskussioner med många tankar. Många kom fram till att det är viktigt att dela med sig av så mycket man kan, och att alla delarna var lika viktiga.

Andra övningen vi gjorde var att det låg massor av ord på golvet, så som ”GOD”, ”MÖJLIGHET” och ”KRISTEN”. Sedan fick alla välja två ord som skulle beskriva vad det är som driver en att dela med sig, vad ens motiv är. Många valde ordet ”KÄRLEK”, och det var en fin stund med mycket eftertanke.

Efter det var det fika och sedan hejdå och godnatt! Vi delade med oss av mycket skratt och minnen.

/Kajsa Österling, SKU:are och ung ledare