Elvatusenfemhundrafyrtiofyra

.#ukjerusalem15 fortsätter, så här beskriver de gårdagen;

En bit av varje.

I dag har vi gått en del men inte alls så mycket som det kunde ha varit. Vi har hunnit med mycket och jag tycker att jag lever varje sekund. Vi har aldrig vilat utan kört vårt race. Hunnit med att se fantastiska ställen. Vi är sex ungdomar som har åkt och var och en ska få berätta om platserna vi var på i ordningen vi åkte till dem.

Magdala – Pher Eliasson.

Det var en väldigt fint, harmoniskt men samtidigt vad det livat där med folk som tittade på kyrkan och utgrävningarna som fanns där. Vi såg en svart stor hund som tillhörde prästen som var honom trogen och följde honom vart han är gick. Där fans även getter och dromedarer men det som fångade en totalt där var kyrkan som stod där. På insidan skulle värka som en upp och ner vänd båt. I kyrkan fanns åtta pelare med varsitt kvinnonamn från bibeln. Ett exempel är Maria Magdalena som var Jesus flickvän.

Tabhga – Hampus Eriksson.

Vi var till Tabha där det bl.a. fanns Granatäpple jos att köpa, vilket jag definitivt passa på att göra för att jag älskar granatäpplen. Fast den stora anledningen till att vi stannade där var för en katolsk och protestantisk kyrka som låg i närheten. I denna kyrka fanns det bl.a. avbildningar av Jesus och heliga Maria. Framför dem kunde man tända ett ljus för en shekel och be till någon. Jag valde att be till mina föräldrar och vänner att dem ska må under hela veckan när jag inte är i deras närhet. Sedan fick jag lära mig mer om varför ”fisken” är en viktig symbol för kristendomen. Gjorde mig väldigt nyfiken på andra kristna symboler man har sett hemma som betydelse.

Saligprisningarnas berg – Mathilda Ekholm.

Vi tog vår minibuss till ett ställe där utsikten var den bästa hittills på resan. Palmer, rabatter, fina stenar och mysiga stigar som omringade det vackra kapellet. Där tog en av systrarna som var en av de nunnor som bodde på klostret intill emot oss. Efter det besöket tog vi en fikapaus intill kapellet, då vi åt bland annat pomela, vilket blev en ny favorit för mig!

Vi vandrade sedan ned för berget, rädda för ormar och skorpioner, men med värmande sol och vacker utsikt.

Kapernaum – Ragnar Westberg Martinez

Det var en imponerade syn. Det var den största ruinstaden vi såg i dag och bland de bättre bevarade. Det påstods att Petrus bott i den här staden och att Jesus gjort underverk i hans hus och efter deras död och lite till byggdes en åtthörning runt hand hus, en åtthörning runt det och en till åtthörnig mur runt den. Åtthörningar fick vi lära oss byggdes på platser för att hylla personer. Det är förståeligt att de byggde en sådan byggnad runt hans boplats, han var lärjungen som stod Jesus närmast. Dock imponerade en synagoga mig mer som stod enbart tjugo meter bortanför. De detaljrika pelarna och alla bönelappar som var intryckta

i alla springor. Det finns en otrolig charm över det hela. Tankar som har varit på de ställe jag befann mig på fanns det fragment kvar av i form av lappar. Jag tycker det är någonting fint.

Det tåls även att tänka på att två religioner kunde redan då bo sida vid sida och förmodligen respektera varandra.

Jag är imponerad.

Peters Primacy – Anton Kristiansson.

Idag va vi på peters primacy, där var det en slags kyrka med någon stor sten ganska i mitten där folk satt på knä o rörde stenen. Jag vet dock inte vad det var för människor men det var en rätt fin liten kyrka iallafall. Men det var väldigt befolkat där inne så vi gick ganska snabbt ut o ner på stranden. Mycket folk men dom drog ganska snabbt.

O när de väl var lugnt där så va de faktiskt väldigt skönt o lugnt där. Kändes som man kunde slappna av där, inte för stt jagva så lugn men jag hade kunnat vart det!

Marcus som följer med oss satt och mediterade ett tag så han verkade gilla det också. Det var mysigt, me lite blåst o lugn så kunde man slappna av lite efter det hastiga farandet hit och dit tidigare idag.

Ragnar ritade en fett fräsig kamel på en sten också. O jag ritade streckgubbar.

Sen när vi väl gick därifrån så såg vi en hemlös katt! Det va as söt. Jag tyckte så synd om det bär jag såg att den hade brutit av svansen! Men den va så gullig! O den följde efter Mathilda när vi gick därifrån, men sen lämnade den oss så den verkade inte gilla oss lika mycket som alla vi gillade den. Men ja sen drog vi vidare mot nya platser!

Rosh Pina – Jonas Hilmersson.

Känslan när vår guide visar oss en hög med stenar som övergår till en vildvuxen äng där det betar kor och säger ’det här är resterna av staden Rosh Pina iba. Det visade sig att högen med stenar en gång i tiden var en palestinsk bosättning innan Israel fördrev dess invånare och jämnade staden med marken under ”självständighetskriget” 1948.

Då uppenbarade sig plötsligt konflikten som varit så frånvarande under resten av resan och jag insåg hur konflikten kunde te sig i verkligheten och det är inte vackert.

Det äcklade mig också att man i närheten hade rest ett monument till minne av en Israelisk soldat som dog i ett av Israels krig mot Lebanon. En soldat från den Israeliska armen fick alltså mer uppmärksamhet än en hel stad som förstördes, bara för att stadens invånare var palestinier. Det är ett utmärkt exempel på Israels arrogans och nonchalans i konflikten och västvärldens – och då i synnerhet medias – ovilja att se konflikten som den egentligen är…

Sex ställen, sex personer.

Kramar, Ragnarwm