Låt fler fylla fem!

Hej, vi från svenska kyrkans unga har en uppmaning till alla er som läser den här bloggen! Det är så att vi vill uppmärksamma det internationella arbetets julkampanj, låt fler fylla fem.

Var femte sekund dör ett barn som inte har hunnit fylla fem. Julinsamlingen bidrar till att minska barndödligheten.

Svenska kyrkans internationella arbete arbetar med fem rättigheter som bidrar till att fler barn ska få fylla fem:

1. Rätten till mat och rent vatten
  2. Rätten till trygghet och försörjning
  3. Rätten till hälsa och sjukvård
  4. Rätten till sin kropp
  5. Rätten till utbildning

Och nu kanske ni undrar varför svenska kyrkans unga i Härnösandsstift bryr oss om det här? Jo vi som barn och ungdomsorganisation tycker att alla barn har rätt till liv och utveckling (barnkonventionen) och vi vill givetvis dela med oss av det vi har att erbjuda: en liten slant vi kan avvara kan betyda skillnaden mellan liv och död för ett litet barn.

Så vad består då vår uppmaning av? Under årets julkampanj har man möjligheten att ordna världens största och viktigaste femårskalas!!! ÄNTLIGEN!

Genom att ordna ett kalas i din församling, kan du bidra till insamlingen.

Endast fantasin sätter gränser! Använd den befintliga verksamheten eller ordna fristående kalastillfällen.

Hur kan det gå till, undrar du….?

Jo! Under vecka 47 samlar vi ihop er som vill kickstarta julinsamlingen med att ordna Världens största 5-årskalas samtidigt.

Om du ordnar kalas under vecka 47, så sponsrar Svenska Kyrkans Unga i Härnösands stift ditt kalas med kalas-paket.

Du kan välja mellan ett litet kalaspaket (10 personer) eller ett stort kalaspaket (20 personer) som du beställer från oss senast 31 oktober.

Maila till harnosand@svenskakyrkansunga.se med namn, kontaktuppgifter, adress och vilket kalaspaket du vill ha! Du får paketet skickat till dig innan vecka 47.

Kalaspaketen innehåller (med reservation för små ändringar):

• Ballonger
  • Partyhattar
  • Serpentiner
  • Fiskdammspåsar
  • Pysselhäften
  • Sugrör
  • Info om julkampanjen
  • Inbjudningaffischer
  • Gåvokort
  • Bokmärken
  • Lekhäfte