Det händer saker under bloggradarn.

Hållbara tankar finns även om det inte har synts till på den här bloggen under några månader. Frånvaron av tankar beror mer på ett mycket intensivt arbete kring frågorna som rör klimat, utveckling, miljö, rättvisa. Alltså djupt andliga frågor.

Bara ett axplock om vad som har hänt. Sveriges Kristna Råd lanserar sin klimatskrift,Biskopar på trappan Värna om den jord Gud älskar. Med ett välbesökt seminarium i St Euguenia kyrka las den fram och de första 2000 exemplaren såldes slut så nu finns en ny upplaga!

Västerås stift arbetar allt mer för att skapa en ”hub” kring Eko teologi på Rättviks stiftsgård. Under ett möte med nätverket i Västerås speglades den mångfald av tankar och idéer som spirar kring teologi, ekologi och rättvisa.

I maj reste Ärkebiskopen till Washington för att hålla klimatseminarium och tillsammans med biskopar i de episkopala och lutherska kyrkorna skriver under ett uttalande och passa på att möte representanter för Vita Huset och tala om klimat och utveckling. Det är inte enbart en fråga om teknik och politik. Det handlar lika mycket om livsstil och värderingar.

För att inte tala om att Luleå stift har börjat få igång sitt miljöprojekt med klar inriktning på ett teologiskt samtal kring varför frågan är så viktig för oss som kyrka.

Som vanligt har Kyrkornas Världsråds klimatarbetsgrupp samlats och talat om strategi för det kommande året. Ett år när IPCC (FN:s klimatpanel) ska börja lägga fram sin nästa rapport som kommer att säga att det är ett mycket allvarligt läge vi befinner oss i. Ett år när FN:s klimatförhandlingar ska hållas i Polen och kyrkorna förberede sin närvaro och hoppas på ett gott ekumeniskt samarbete….

Så det händer saker under bloggradarn.